
GD MEDIA LAW BULLETIN 3 

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

Introduction 
This quarter the Bulletin has a strong legal flavour. Particularly important is the House of Lords 
decision in Reynolds -v- Times Newspapers reviewed below. Our final page is given over to the 
use by journalists of copyright material and the defence of fair dealing. Broadcast journalists are 
frequently too timid in their approach to this area and this resume provides some broad guidance. 

LEGAL 

Reynolds Reversed 

The House of Lords in Reynolds -v- Times Newspapers has reversed the decision of the Court of 
Appeal on the applicability of the defence of qualified privilege to media coverage of public issues. 
Some commentators consider this a retrograde step, but in a number of ways, the Lords’ decision 
is a liberal one which stresses the need for public information and the vital importance of 
responsible journalism in a democratic society.  

Background 

The former Taoiseach sued the Sunday Times in respect of an article relating to the political crisis 
in Ireland in 1994, which culminated in the resignation of Reynolds and the collapse of the coalition 
government.  

At the initial hearing the jury decided that the article was defamatory of Mr. Reynolds but he was 
awarded only 1p damages. At the trial the Sunday Times argued that the article was protected by 
the defence of qualified privilege which it argued should in effect apply automatically to reporting of 
political discussion. The judge rejected this. Both Reynolds and the Sunday Times appealed.  

The decision of the Court of Appeal extended and redefined the defence of qualified privilege. At 
the heart of the defence of qualified privilege has always been the test that material is only 
protected if there was a legal, moral or social duty to publish and the material was published to 
those who had corresponding interest in receiving it. The Court extended the practical ambit of the 
defence by recognising that this test could be satisfied when the media inform the public on a 
matter of general concern, as long as the circumstances of the publication in question satisfy an 
additional set of requirements ("the circumstantial test").  

House of Lords 



The Law Lords unanimously rejected both this approach and the Sunday Times’ argument that the 
Court should go even further and develop a new category of qualified privilege applying 
automatically to political discussion. 

They concluded that where all relevant factors make it appropriate, qualified privilege in its existing 
form can protect a media story about a matter of public concern:  

"the established common law approach to misstatements of fact remains essentially sound. The 
common law should not develop political information as a new "subject-matter category" of qualified 
privilege, whereby the publication of all such information would attract qualified privilege, whatever 
the circumstances. ... The elasticity of the common law principle ... enables the court to give 
appropriate weight, in today’s conditions, to the importance of freedom of expression by the media 
on all matters of public concern" (Lord Nicholls) 

The nature and importance of the subject-matter, the conduct of the investigation and the tone and 
balance of the coverage are all factors to be weighed by the judge in deciding if privilege applies. 

Analysis 

The case is likely to mark a positive change in judicial attitudes to the press. The House of Lords 
went out of its way to endorse the vital role of the media and the paramount importance of freedom 
of speech. For the first time, the highest court in the land recognised the status of investigative 
journalism, not just reportage, as being integral to the media’s central role in a democratic society: 

"Above all, the court should have particular regard to the importance of freedom of expression. The 
press discharges vital functions as a bloodhound as well as a watchdog. The court should be slow 
to conclude that a publication was not in the public interest and that therefore the public had no right 
to know, especially when the information is in the field of political discussion. Any lingering doubts 
should be resolved in favour of publication." (Lord Nicholls) 

The Lords set out a 10-point list of factors for judges at first instance to bear in mind when 
considering whether a media story about a matter of public concern should be privileged: many 
relate to the quality of journalism behind the story, e.g., whether steps were taken to verify the story, 
and whether the plaintiff’s point of view was sought and represented (it was the Sunday Times’ 
failure on this point that let them down on the particular facts of Reynolds).  

In evaluating these factors, judges must adopt the media’s own standards ("The common law does 
not seek to set a higher standard than that of responsible journalism, a standard the media 
themselves espouse." Lord Nicholls), thus reflecting the way the new Human Rights Act will 
specifically make the media’s own codes of practice relevant factors in legal decisions. 

It is likely that TV journalists will reap the benefits of the high standards that have come from the 
strict regulatory culture under which they operate. In many libel trials, the spotlight will be on the 
conduct of the investigation. BSC/ITC-compliant broadcast coverage is far more likely to win the 
protection of Reynolds-style qualified privilege than most typical press stories. The Reynolds 
decision therefore may well lead to a culture-shift in print journalism. 

Journalist’s Notes 

Ed Moloney, northern editor of the Dublin Sunday Tribune has won his battle against a court order 
to surrender to police his notes of an interview with a loyalist charged with murder in Northern 
Ireland. The material had been sought by detectives investigating the murder by loyalists of Catholic 



solicitor Pat Finucane. 

Mr. Moloney interviewed William Stobie, an Ulster Defence Association activist and following his 
arrest in connection with the Finucane murder Mr. Moloney ran a story detailing his interview. The 
police then obtained a court order requiring him to hand over his notes. On appeal the Northern 
Ireland Lord Chief Justice, Sir Robert Carswell, ruled that Ed Moloney was not required to hand 
over his notes. Sir Robert said "Police have to show something more than a possibility that the 
material will be of some use. They must establish that there are reasonable grounds for believing 
the material is likely to be of substantial value to the investigation. Police evidence does not, in our 
judgment, start to meet that criterion". 

Top ^^ 

REGULATORY 

Regulation - who needs it? 

Apparently you do. An 80-strong audience at a debate on the topic at the recent Sheffield 
International Documentary Festival voted overwhelmingly in favour of continued regulation of 
broadcasters. The debate pitted Ian McBride, Managing Editor Factual Programmes at Granada in 
favour of regulation against Lion TV Director Nick Catliff, against. The audience signally failed to be 
persuaded by Catliff that the regulators should be made redundant. The concerns expressed by 
McBride about keeping the industry honest clearly resonated with the audience, particularly in the 
context of "The Connection" debacle. You won’t be surprised to learn that Goodman Derrick, who 
sponsored the event, supported the status quo!  

The status of the ITC in this regard has been enhanced by its handling of, not only, The Connection 
where it fined Carlton £2 million but also its careful investigation into allegations of faked scenes in 
two Channel 4 programmes, "Chickens" and "Guns on the Street". Although Channel 4 was fined 
£150,000 last February in respect of "Chickens" it and the producer, Ray Fitzwalter Associates, 
have been largely exonerated in relation to "Guns on the Street". The ITC concluded that the main 
elements of that programme were truthful and that there was insufficient evidence to conclude that 
viewers were mislead or the Code had been breached. 

Take care with children 

Both the ITC and BSC have upheld complaints against Channel 4 concerning TFI Friday. 

On 18th June a new competition was introduced in the programme in which two seven year old 
boys had a "last one to blink" contest, with a new car awarded to the parents of the winner. The boy 
who lost the contest was seen fighting back tears. The following week, the competition was 
repeated, this time with two young girls, and a prize of a £15,000 speedboat. On this occasion, the 
loser burst into tears. Following this, the competition was restricted to adults. 

Channel 4 stressed to the regulators that the parents of the children were entirely happy for their 
children to participate and that they were well aware of the nature of the contest and would not be 
upset or harmed by it. The children themselves had been selected on the basis of their confidence 
and outgoing natures. 



The Commission concluded that the inclusion of this competition was a serious lapse of judgment, 
and was especially concerned that Channel 4 had included it a second time despite the evidence 
of distress on the first occasion. 

Financial Penalty on MTV 

The ITC has imposed a fine of £40,000 on MTV for a series of breaches of the ITC’s Programme 
Code. The Commission was concerned that there may have been commercial influence on 
programming and that two programmes had contained unjustifiable references to branded products 
or services. 

The video request programme "Select" transmitted on 30 May 1999 had included several scripted 
references to Alton Towers, the donor of a competition prize. The "Scarily Big Hits" weekend which 
ran on 5 and 6 June 1999 included an unjustifiable number of references to Alton Towers as well 
as showing footage of rides and an animated logo.  

The purpose of this item is to identify the circumstances in which copyright material can be used 
without the consent of the copyright owner. The available defence is called "fair dealing" and 
permits publishers to use, to a limited extent, copyright material for the purpose of criticism, review 
or in connection with reporting current events. Where material is used for criticism or review a 
sufficient acknowledgement to the copyright owner must be given and, in all cases, the use must 
be ‘fair’, e.g. not extensive.  

Simple examples of fair dealing are the use of limited material from sporting events (e.g. the goals) 
in news programmes to report the outcome of matches and the use of material from a film for 
review or criticism. An example of the former was the use by BSB of BBC material from the 1990 
World Cup for a nightly round-up of highlights. A graphic example of the latter was the use of 
sections from "A Clockwork Orange" by Channel 4. In this case a programme was dedicated to a 
review of the film and some 12 1/2 minutes was given over to use of sections from the film. 
Notwithstanding this, the Court held that the use amounted to fair dealing. 

Two recent cases have examined the impact of this defence. Pro Sieben Media AG v Carlton TV 
involved a documentary produced by Carlton TV entitled "Selling Babies" which attacked 
chequebook journalism. Pro-Sieben had arranged an exclusive contract for an interview with 
Mandy Allwood who was pregnant with octuplets. The documentary used a 30 second sample of 
the Pro-Sieben interview with a clip showing Ms Allwood and her boyfriend purchasing eight teddy 
bears. The Pro-Sieben logo was displayed on the clip although there was no acknowledgement of 
their ownership of the copyright. Carlton’s defence to the copyright infringement action relied on fair 
dealing for the purpose of criticism or review and for reporting current events. Carlton TV 
succeeded in the Court of Appeal which held that the documentary was indeed a programme about 
current events - a term which it was held is to be ‘liberally’ construed and subject to wide 
interpretation.  

This use of this liberal construction by the courts is shown by Hyde Park Residents v Yelland and 
others (March 1999) which centered around the publication of stills of Dodi Fayed and Princess 
Diana taken from a security camera outside Villa Windsor, Mohammed Fayed’s Paris residence. A 
ex-employee of Mr Fayed passed the stills to the Sun. Applying Pro-Sieben the Court held that the 
publication of the stills was protected. The use was fair and in the public interest and even though it 
was a historical event it had become current due to comments of Mr Mohammed Fayed.  

So where do these cases leave us? It is clear that in the right circumstances the courts will use 
their wide discretion to allow copying provided that in their view the publication was fair and 



  

reasonable and for the limited purposes identified above. Journalists, working in current affairs, 
should generally keep at the forefront of their minds the need to justify the use of any material in 
connection with reporting current events. The use of the material should not be by way of 
illustration or background but directly connected to the current events being reported. 

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy
  


