
GD MEDIA LAW BULLETIN 11 

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

Introduction 

This edition of the Bulletin reports two worrying developments for programme makers and 
broadcasters: the contempt risk arising from contact with witnesses in criminal trials; and a 
potentially significant decision which could substantially hinder broadcasters' news reporting 
activities. On the positive side there has been a welcome clarification of the Reynolds qualified 
privilege test. 

LEGAL 

Qualified Privilege Clarified 

Before Xmas the Court of Appeal gave judgment in Loutchansky -v- The Times. The Times had 
appealed against Mr Justice Gray's rejection of its claim of qualified privilege for defamatory 
articles about Grigori Loutchansky. Gray J ruled that The Times was not entitled to rely on the 
defence, applying the criteria laid down in Reynolds. The articles had alleged that Loutchansky was 
the boss of a major Russian criminal organisation and was involved in money laundering and the 
smuggling of nuclear weapons. Although Gray J held that the subject matter of the articles was in 
the public interest, he was not satisfied that The Times had a duty to report it in the terms required 
by Reynolds. He felt that the stories were "low grade" in importance and there was "no great 
urgency" about the need for publication.  

The Court of Appeal held that this was too stringent a test. This species of qualified privilege 
requires a duty on the part of the publisher and a corresponding interest or duty to receive it on the 
part of the recipient i.e. in this case the public. The Court of Appeal stressed that the interest was 
that of the public in a modern democracy of free expression and more particularly in the promotion 
of a free and vigorous press to keep the public informed. The corresponding duty on the publisher 
was to play its proper role in discharging this function. The test had to be set at the right level. If set 
too low, this would give the press a licence to publish defamatory material with impunity, and it was 
important that journalists were rigorous in their approach. On the other hand, setting the standard 
too high could be equally damaging as it would deter publishers from discharging their proper 
function of keeping the public informed. The case was therefore remitted to Gray J to re-examine 
the matter in the light of this clarification.  

Incidentally the Court of Appeal upheld two other important aspects of Gray J's judgment. First, the 
posting of back copies of a newspaper in the archive section of a website did not constitute one 
single publication. Instead a separate act of publication occurred each time the relevant part of the 
archive was accessed by visitors to the site. Second, qualified privilege could not attach to the 
archived version of the relevant articles since they had been posted and subsequently repeatedly 
published in the knowledge that their truth was being contested but without any qualification or 



statement being added to the archive to that effect. 

Website Archives and Contempt 

A recent decision of the High Court in Edinburgh draws an interesting parallel with the website 
archive issue referred to in Loutchansky. Last autumn, William Beggs was convicted and jailed for 
life for the gruesome murder and dismemberment of a teenager. During the trial his counsel drew 
the Judge's attention to certain archive material in the websites of The Guardian and The Sunday 
Times which was very prejudicial of the defendant and which could impede a fair trial. In a curious 
twist of fate, the prosecuting authorities argued in defence of the newspapers that merely by 
maintaining these archives they were not publishing prejudicial material and therefore were not 
contravening the Contempt of Court Act (the relevant parts of which are the same in Scotland, 
albeit more strictly applied). The Judge rejected the argument that the archive material was not 
published and likened it to a book that is continuously on sale and available for purchase by the 
public. However, he also held that the archive material did not create a serious risk of substantial 
prejudice in view of the limited likelihood of it coming to the attention of a juror. He was particularly 
influenced by the fact that the search engines operated by the newspapers would not have been 
able to search against Begg's name, therefore making it much more difficult for a visitor to discover 
the archive material, unless he already knew about it. Clearly it would have been an entirely 
different matter if the prejudicial material had been published in a more readily accessible manner 
during the trial. 

Contempt - Interviewing Witnesses 

ITC licensees are prohibited from entering into any commitment to pay a witness in a criminal trial 
before a verdict has been reached. A further and worrying restriction in relation to journalists' 
dealings with such witnesses came to light last autumn, too late for inclusion in our last Bulletin. 
This is the decision in R v Shillibier re: HTV, relating to a murder trial at Cardiff Crown Court. HTV 
was following the trial and intended to produce a documentary about the case incorporating 
interviews with witnesses. Prosecuting counsel discovered this and asked the Trial Judge to make 
an order that would prevent HTV from contacting or interviewing any witness who had given or was 
likely to give evidence for the prosecution. Defence counsel also supported the application. The 
Judge duly made an order to this effect and HTV applied to have it discharged. The Court said that 
it was satisfied that the proposed interviews would amount to a contempt of court, in the sense that 
the course of justice in the trial would be seriously impeded or prejudiced.  

In doing so, the Court appears to have automatically assumed that merely interviewing a witness 
will affect the course of justice. This appears to be a harsh judgment since the interview may have 
consisted of no more than a recitation by the witness of evidence which he or she had already 
given. True, a witness who has already given evidence could be recalled but unless there was any 
suggestion of the witness being improperly pressurised or influenced by the interviewers, it should 
not be taken as read that the mere fact of the interview would have such a damaging effect. 

However, the Court did have regard to considerations of freedom of expression under the Human 
Rights Act and declared that any injunction would have to be proportionate. Hence the injunction 
would be to the minimum extent necessary to safeguard the course of justice which in this case 
would be until the start of the Crown's closing speech, after which it was safe to assume that 
witnesses would not be recalled to give evidence. Hence the programme makers would be free to 
approach and interview the witnesses after that date. Nevertheless this decision will ring alarm 
bells for programme makers who have previously assumed, not unreasonably, that provided they 
have not in any way coached, pressurised or influenced a witness and provided the witness is 
merely repeating what he or she had said or will say in court and, of course, provided such material 



is not broadcast until after the trial, there was no substantial risk of serious prejudice.  

Top ^^ 

REGULATORY 

ITC Programme Code Revisions 

On 16 November 2001 (again just after our last Bulletin) the ITC published a revision to section 
2.11 dealing with the reporting of sexual and other offences involving children, following on from 
earlier consultation with broadcasters. This provision has a slightly torturous history. The previous 
version published in Spring 2001 parroted the relevant provisions of the Youth Justice and Criminal 
Evidence Act 1999 even though they were not in force and had been put on ice after strenuous 
objections from the media during the passage of the Bill! Once more television journalists found 
themselves at a considerable disadvantage to their print colleagues.  

The revised provision now requires broadcasters "…to pay particular regard to the potentially 
vulnerable position of any person under 18 involved as a witness or victim, before broadcasting 
their name, address, school or place of work…Particular justification is…required in the case of any 
such person who is involved as a defendant or potential defendant". Hence broadcasters must 
weigh up the potential impact of the broadcast on the young person and, in the light of this, be 
satisfied that they have cogent reasons for broadcast which outweigh any potential harm. It will 
obviously help if they also obtain the consent of the parent or guardian. 

Green Light for Hamilton's Defender 

In a fairly extraordinary decision the High Court has given leave to a journalist, Jonathan Boyd Hunt 
to judicially review a decision by the ITC rejecting his complaint that Granada TV had failed to show 
due impartiality in its coverage of the Neil Hamilton cash for questions affair. Mr Boyd Hunt 
complained to the ITC in 2000 about Granada's coverage of the Hamilton saga and delivered a 
dossier particularising what he claimed was Granada's failure to cover the story with due 
impartiality. He claimed that Granada had deliberately ignored significant evidence which he and a 
colleague had uncovered which would have supported Mr Hamilton's claims of innocence. The ITC 
argued that Granada, like any other ITC Licensee, was only required to provide even-handed 
coverage of such stories and it was satisfied that Granada had met that requirement since it had 
included in its reports Mr Hamilton's denials of wrong doing. Burton J ruled that Mr Boyd Hunt had 
an arguable case in his claim that Granada had failed to show due impartiality and that the ITC's 
Programme Code required Granada to broadcast the fact that a third party's research into the 
Hamilton affair supported his denials: "It seems to me you have an arguable case worthy of further 
development that the admitted failure by Granada Television to mention your significant views 
renders the decision in breach of the code of conduct and perverse." 

Admittedly Mr Boyd Hunt still has a long way to go but the fact that he has managed to get this far 
will have surprised anyone with a working knowledge of broadcasting regulation in the UK. If 
successful the implications for broadcasters could be cataclysmic. Not only would programme 
makers have to accord a right of reply to the subject of their programmes, but also to any other third 
party who happened to have carried out research which supported that party's position. Watch this 
space… 

Unfair Crash 



The ITC has upheld a complaint against Channel 5 in respect of its programme entitled "Crash - 
Picking up the Pieces". This was a documentary series accompanying a police serious accident 
team in their work investigating traffic accidents. An episode broadcast in November 2000 featured 
a motorcycle crash in which the rider broke his neck and was hospitalised for 6½ months. He did 
not appear on screen and was not identified. The commentary stated that he "would never walk or 
ride again", based on what the investigating police office had said. The rider in fact saw the 
programme while he was still in hospital and immediately recognised his crash when it was 
mentioned. He had not been told by his doctor or anyone else that he would never walk or ride 
again and was not unnaturally distressed to learn this for the first time whilst watching the 
programme. To compound matters a letter informing his family of the date of the programme's 
broadcast arrived two days after the transmission. Channel 5 explained that the rider's prognosis 
had come from the investigating police officer who would have obtained the information from the 
hospital. They also explained that the police had been the source of the family's address which had 
in fact proved to be wrong, thereby explaining the delay in his receipt of the letter.  

Although the rider was not identified the ITC found it unacceptable that sensitive information about 
the rider's prognosis should have been broadcast without it first being ascertained that he himself 
was aware of it. They felt that this should have been done by direct reference to the rider, 
preferably in association with his family and senior medical staff. It was not sufficient to rely on the 
police officer.  

To make matters worse the information broadcast was not only un-corroborated but wrong since 
the rider had made at least a partial recovery. The ITC ruled that the programme contravened the 
Code's requirements of accuracy and respecting an individual's right for privacy. Channel 5 was 
clearly unlucky: the rider was not identified and the source of his prognosis and contact details, 
emanating from the investigating officer, was assumed to be reliable. 

Winter 2002 

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy



    


