
GD MEDIA LAW BULLETIN 14 

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

LEGAL 

Naomi Campbell v Mirror Group Newspapers 

We reported in our Spring 2002 issue that there had been a number of important recent Court 
decisions affecting how an individual's right to privacy is protected in this country. Among them was 
Naomi Campbell's somewhat pyrrhic victory earlier this year: the supermodel was awarded £3,500 
damages after The Mirror published photographs of her leaving a Narcotics Anonymous meeting 
and details of her treatment. The judge ruled that although The Mirror was entitled to publish the 
fact that Miss Campbell was a drug addict, revealing details of her treatment was in breach of 
confidence and of the Data Protection Act 1998.  

Naomi Campbell suffered a serious blow earlier this month when The Mirror succeeded in its 
appeal against the court's ruling, leaving her with an estimated £750,000 bill in costs. 

In overturning the case, the Court of Appeal said the report about Miss Campbell's drug addiction 
had been justified in the public interest. Lord Justice Phillips stated "We consider the detail given, 
and indeed the photographs, were a legitimate, if not essential, part of the journalistic package 
designed to demonstrate that Miss Campbell had been deceiving the public when she said she did 
not take drugs." 

The court also overturned a finding that The Mirror had been in breach of the Data Protection Act in 
using sensitive personal information about Miss Campbell without her consent. The judges decided 
that The Mirror were protected by a public interest exemption under the Act. 

This decision has been hailed as an important victory for press freedom, with Piers Morgan, editor 
of The Mirror claiming the decision serves as "a wake-up call to all celebrities queuing up to take 
the media on". 

However Lord Justice Phillips did go out of his way to emphasise that public figures had a right to 
privacy, saying "We do not see why it should necessarily be in the public interest that an individual 
who has been adopted as a role model, without seeking this distinction, should be demonstrated to 
have feet of clay". 

The Mirror's victory should be viewed with caution and is not a green light for journalists to print 
juicy details of celebrities' private lives. The judgment may not deter other celebrities from suing 
because Miss Campbell's case was undoubtedly weak. The Mirror ultimately won on the particular 
facts of the case: the court considered the revelation of her treatment to be relatively insignificant 
and Miss Campbell had lied about using drugs; consequently the press were entitled to set the 
record straight. 



MacIntyre v Chief Constable of Kent and Others 

GD's Nicholas Armstrong looks at client Donal MacIntyre's recent libel success. 

Donal MacIntyre's libel win against Kent Constabulary appears to be the first time that the Police 
have successfully been sued for libel. It delivers an important message about the approach of the 
Police and their increasingly complex relationship with the media. 

It concerned a BBC "MacIntyre Undercover" programme which exposed failings in the care of 
adults with learning difficulties in a care home in Kent: unnecessary use of a potentially dangerous 
restraining technique called "pin down", cruel and threatening behaviour by certain staff towards 
residents, plus a general culture of neglect.  

After broadcast, the local authority closed down the home and reported the matter to the Police. In 
parallel, an independent specialist consultancy prepared a study into conditions at the home, which 
confirmed Donal's findings. The Police themselves prepared a report. Two care workers were 
cautioned for a total of five offences of criminal assault. 

But the Police report went beyond possible criminal offences by staff. It suggested that sections of 
Donal's programme were distorted and false. This was the start of the process described by a 
Court of Appeal Judge during Donal's case as "the Police acting like the Broadcasting Standards 
Commission". 

The Police then gave a journalist on the Sunday Telegraph access to their report - his article in 
June 2000 (approved by the Police) concentrated on the allegations of distortion and falsity, as did 
briefings to other media organisations by Kent Constabulary's "media services manager". One 
article (which claimed to rely on what the Police had said) alleged that "nothing in the BBC 
programme was borne out". Many articles stated that the Police wanted back from the BBC the 
£50,000 their investigation had cost.  

But the footage shot by Donal and a colleague during just fifteen shifts at the home had led to 
cautions in respect of five offences - i.e. an average of one criminal assault every three days.  

Looking at all the untransmitted footage (as the Police did, and as I did during the case), it was 
obvious that the programme did give a true picture of the home, which it was important to bring to 
public attention. 

We saw no reason why policemen who make allegations outside the arena of the investigation of 
crime should not be held to account if what they say is wrong. On the contrary, it is important that 
they should be held to account. Statements from the Police carry a badge of authority for most 
people - if incorrect, the damage is greater.  

This general presumption that the Police can be believed is the presumption of the law as well - eg 
if a newspaper prints something based on information from the Police, the paper may well have an 
extra defence (of qualified privilege) to any libel claim - irrespective of whether the statements turn 
out to be true or false. The law regards it as responsible for a journalist to trust what the Police say. 
So if the information turns out to be incorrect, anyone damaged by what is published may not have 
an effective remedy against the media. The only redress will come from action against the source - 
the Police themselves. 

I hope Donal's success will serve as a cautionary reminder to those in positions of authority that 
they have additional responsibility when it comes to making public statements via the media. 



A fuller version of this article will be appearing in The Independent. 

Fair comment steps forward 

Fair comment has frequently been the Cinderella of libel defences. Attractive but difficult to 
successfully pursue in practice. The situation has now begun to change with Lord Nicholls in 
Cheng v Paul stressing that personal animosity, intent to injure or other motivation does not of itself 
defeat the defence. 

Lord Nicholls said "critics need no longer be mealy-mounted in denouncing what they disagree 
with", provided the "objective limits" of the fair comment defence were established - that is, that the 
issue was one of public interest, the comment was readily recognisable as such and based on 
facts which were probably true or protected by privilege, that it explicitly indicated what were the 
relevant facts, and was a comment which could have been made by an honest person, no matter 
how prejudiced or obstinate. 

This development needs to be seen in the light of the courts having broadened the limits of what 
could be held to constitute comment as opposed to a factual allegation. 

Whether words sued over are actually comment or allegations of fact is a matter for the jury. 
However, judges can be asked to rule whether words are capable of being held to be comment. 
Previously, the courts had used this power to prevent what they considered to be essentially 
allegations of fact being defended as fair comment. 

Last year, in a libel action brought by Richard Branson against his biographer Tom Bower, Mr 
Bower sought to defend the allegation that "Sceptics will inevitably whisper that Branson's motive 
[for his bid for the national lottery] is self-glorification" on the basis that it was fair comment. Mr 
Branson claimed that this was a factual allegation (that he had a questionable intention in bidding 
for the national lottery) and that this was untrue.  

Although the long established rule was that "the state of a man's mind is as much a fact as the 
state of his digestion", the Court of Appeal held that Mr Bower's statement could be comment since 
it was "something which is or can reasonably be inferred to be a deduction, inference, conclusion, 
criticism, remark or observation". 

Top ^^ 

MISCELLANEOUS UP-DATES 

Wards of Court 

For many years it was standard advice that in the absence of a Court Order there was no ban on 
identifying a child as a ward of court although the wardship proceedings themselves could not be 
reported. As Justice Munby recently made clear this is no longer the position, identification of 
wards of court is now prohibited by statute. There is, however, nothing to prevent the media 
interviewing or writing about a child who is a ward provided that fact is not reported. 

Reporting Restrictions 

Two new reporting restrictions belatedly came into effect during the summer. S47 Youth and 
Criminal Evidence Act 1999 makes it a criminal offence to report that a court has directed "special 



measures" be taken to reduce stress on vulnerable witnesses. S25 enables courts to eject the 
media, one representative being allowed to remain, so that evidence can be given in private in 
cases involving vulnerable witnesses. There is, however, no indication, as yet, from the Home 
Office as to when the sweeping s44 restrictions which ban the identification of young people 
suspected of offences will be introduced. 

Contempt 

Prior to the recent case of Jockey Club v BBC, the view had prevailed that, under the "Spycatcher 
principle", any party having notice of an injunction, whether named in the injunction or not, could be 
guilty of contempt if it acted to undermine the purpose of the injunction. In its recent Panorama 
documentary on corruption in horse racing the BBC wanted to use certain confidential information 
which was the subject of an injunction and which had been disclosed to the BBC by Roger 
Buffham, who had acquired the information in the course of his employment as head of security at 
the Jockey Club. 

When Mr Buffham left the Jockey Club, he had remained contractually obliged not to disclose any 
confidential information. But the Jockey Club became aware that he had passed onto journalists, 
including the BBC, documents which he had kept and the Club obtained an injunction requiring him 
not to disclose any confidential information. The injunction was served on the BBC, which then 
successfully applied to vary it. Mr Justice Gray decided that the BBC should not be subject to 
restraint in the terms of the order against Mr Buffham, holding that: 

"The 'Spycatcher principle' applied to interlocutory but not final injunctions. Here the injunction was 
final, and only those against whom it was made would be bound by it." 

"The BBC was not bound or affected by the order, nor would it be at risk of committing contempt if 
it broadcast the information received from Mr Buffham, which was confidential." 

"The public interest in disclosure by the BBC outweighed the right of confidence of the Jockey 
Club" 

Harassment 

Astonishing as it may appear it has been reliably reported that Bob Crow, leader of the train drivers' 
union, is invoking the Protection from Harassment Act 1997 in an attempt to restrain the Evening 
Standard from acting in a way he claims amounts to unlawful harassment. 

Damages Awards 

£7,500 to Alex Ferguson from the Evening Standard for suggesting he was greedy and mercenary. 

£90,000 to three directors of a betting firm for reports in the Racing Post which impugned their 
integrity. 

"Substantial damages" to UTV reporter Jeanie Johnston and her husband for the suggestion in a 
number television listings magazines that her husband abused her. In fact she was the presenter of 
a programme about marital abuse.  

£55,000 to Bonnie Woods from the Church of Scientology for accusing her of waging a "hate 
campaign". 



  

£50,000 to Heather Mills (McCartney) from the Sunday Mirror for allegations of fiddling charity 
money. 

£200,000 each to Dawn Reed and Christopher Lillie from Newcastle City Council for maliciously 
publishing a report containing allegations of child abuse. 

£350,000 award to Alan Campbell which was then cut to £30,000 by the Court of Appeal. A News 
of the World article claimed the businessman was a paedophile. The Court indicated that an award 
not in excess of £100,000 would have been reasonable. However it reduced the award significantly 
because Campbell had engaged during the litigation in an elaborate and long lasting attempt to 
pervert the course of justice. 

Regulatory Interventions 

The ITC Reports for the months of July, August and September record that there were no 
programmes in respect of which significant interventions or the imposition of a sanction occurred. 
In fact two penalties of £10,000 each were imposed on the channels B4U and Kanal 5. B4U had 
transmitted one '18' and two '15' rated films at 4pm and Kanal 5 had broadcast a still image which 
"graphically showed a couple having sex" throughout the day from as early as 8am.  

During this period the ITC received 1,187 complaints; considered and reported on 29 programmes 
in respect of which complaints were received and up held complaints concerning 19 of these. 
Issues relating to bad language and taste and decency formed some 50% of the upheld 
complaints. 

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy
  


