
GD MEDIA LAW BULLETIN 16 

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

LEGAL 

Contempt: Jury is trusted to ignore TV 

The Court of Appeal was recently asked to consider the influence of a TV programme on the 
deliberations of the jury in the trial of Angela Cannings who was convicted of murdering her two 
infant sons. A TV drama called "The Cry" was broadcast during the trial. It involved a woman who 
was harming her own baby. Her QC argued that the drama "mirrored" the case of Ms Cannings 
and therefore could have a material effect on the jury's verdict. He submitted that the jury should 
therefore be vetted according to whether they had watched the programme. The Court rejected the 
application and pointed to the fact that the trial judge had specifically warned the jury to put the TV 
drama out of their minds during their deliberations. In the Court's view, if the jury could not be 
trusted to follow such a direction then the integrity of the whole criminal justice system would be 
undermined.  

This case, although not of great legal significance, is a helpful endorsement of the robustness and 
independence of criminal juries - one of the factors which is often taken into account by compliance 
staff when assessing the risk of contempt. 

Section 39 Orders 

Orders made under section 39 of the Children and Young Persons Act 1933 are designed to 
protect children by preventing the media from revealing the identity of those who are “concerned in” 
proceedings 'either as being the person by or against or in respect of whom the proceedings are 
taken, or as being witness therein'. However, a couple of recent cases summarised below indicate 
that there is no let up in the Courts' over-zealous and inappropriate reliance on these orders.  

In the first case a s.39 Order was imposed preventing identification of a defendant who had been 
found guilty of wounding his partner, because the magistrates felt that the couple's 8 month old 
baby would be harmed by the publicity. The press challenged the order, pointing out that such 
orders can only apply to children who are 'concerned in' proceedings in adult courts. The 
magistrates were persuaded to revoke the order. They reasoned that the child was very young and 
lifting the order would not affect her future, thereby suggesting that they believed (incorrectly) that 
this was a proper basis for making the order in the first place!  

Truancy cases are a prime area in which the courts are keen to impose s.39 Orders and where the 
press are equally keen to challenge them. It is not clear to us on what basis such instances qualify 
for the protection of a s.39 Order: the truanting child is unlikely to be involved in the case as a 
witness, victim or accused, so unless he/she is the person "in respect of whom the proceedings are 
taken…" it is difficult to see how s.39 could have any application in such cases. This point does not 



appear to have been argued in the next two examples. 

In the first case the media were banned from naming a 15-year truant but allowed to name his 
mother. However the order was revoked when it was challenged by the press as putting the media 
in an impossible situation since the press could not name the mother without identifying her son.  

In the second case, magistrates convicted a mother of failing to send her 15-year old daughter to 
school and made a s.39 Order in respect of the girl. The order was challenged on the basis that not 
only had the mother and girl been previously identified in an earlier hearing but that the order would 
have also ensured the anonymity of the mother when the local Education Authority wanted to 
publicise the case as a deterrent. The order was revoked.  

Libel: Restrictions on the defence of Justification 

Journalists and reporters have long relied on the "reasonable grounds to suspect" principle when 
reporting criminal arrests or charges. This is the principle that says that if you report the arrest or 
charge of an individual who is subsequently released or whose charges are dropped, you will have 
a defence in libel if there were reasonable grounds to suspect the individual in the first place. 

An important Court of Appeal case (Chase v Newsgroup Newspapers Limited) has considered 
whether this principle should be changed in light of the Human Rights Act 1998. The case arose 
from a children's nurse, Elaine Chase, who claimed that articles in the Sun Newspaper implied that 
she had serially murdered at least 18 terminally ill children entrusted to her care. The Sun's front 
page had carried the headline "Nurse is probed over 18 deaths: World Exclusive". The Sun had 
also run a feature with a photograph of the nurse on the front page, with the face obscured. A 
caption described her as the "woman at the centre of 18 death probe". 

The Sun appealed from a High Court decision to strike out part of their defence which claimed 
there were reasonable grounds for suspecting Miss Chase. The High Court had applied the three 
components of the principle namely:  

a defence based upon "reasonable grounds for suspicion" must focus upon some conduct of 
the individual claimant that in itself gives rise to the suspicion ("the conduct rule"); 
in such a case it was not permitted to rely upon hearsay ("the repetition rule"); and 
a defendant may not plead as supposed "grounds" matters or conduct post-dating 
publication; 

and had decided that the particulars relied upon by the Sun did not refer to the conduct of Miss 
Chase but instead involved "complaints" or "allegations" that were hearsay and in some cases 
post-dated publication.  

In considering whether these three principles had been affected by the Human Rights Act 1998 the 
Court of Appeal held that the conduct rule did not upset the relationship between the right of the 
media to publish information and the right of an individual to protect his reputation; the repetition 
rule was not objectionable under the Human Rights Act; and the prohibition on reliance on events 
that post-dated publication was not a disproportionate restriction on press freedom. In dismissing 
the appeal the Court also remarked that to allow the Sun to claim that there were reasonable 
grounds for suspicion would transfer the burden on to Miss Chase for her to disprove these 
grounds. This would not be permitted.  

The case shows that the Court of Appeal considers this aspect of English defamation law to be in 
line with the Human Rights Act and that the three components of the "reasonable grounds to 



suspect" defence are still valid.  

Libel: Offers of Amends 

This little known and rarely used device introduced by the Defamation Act 1996 is rapidly becoming 
more common and certainly more popular with media defendants. The recent case of Kareem Abu 
v MGN Ltd has given helpful guidelines for the defence and will enable litigants to use the 
procedure with greater certainty in the future.  

The defence enables contrite media defendants to offer a correction and apology and pay 
compensation to the aggrieved party. The parties need not agree on the content of the offer but if 
the compensation is disputed it can be determined by the court. If the offer is not accepted it 
nevertheless provides a defence to defamation. However the defence cannot be used where the 
defendant knew or had reason to believe that the statement referred to the aggrieved party and 
was both false and defamatory of that party.  

The case arose out of the Sunday People's headline "Lennox Lewis minder beats up girl". The 
People admitted that the allegations were untrue and made an offer of amends. The offer was 
accepted but compensation could not be agreed. The case came before the High Court for 
directions. The People wanted to refer to evidence relating to the Claimant's character which it said 
was relevant to damages. The Court said that evidence could be submitted in line with that which 
can be relied upon in full defamation proceedings and set out helpful guidelines. In short, these 
guidelines provide that the defendant can raise allegations that the claimant has a bad reputation 
and demonstrate that damage to the claimant had been caused by factors other than the libel 
complained of. However they prohibit the defendant bringing justification 'through the back door' by 
alleging that the words complained of are true. 

We predict that a significant number of defamation cases involving the media will resort to this 
procedure and we are already experiencing the beginning of this trend, having dealt with two such 
cases in the last three months. 

Top ^^ 

REGULATORY  

Taste, Decency and Violence in News Reports 

Two recent reminders that news programmes are not exempt from the requirements of the 
watershed. 

The BSC has upheld a complaint about violent content in a lunchtime news item broadcast by the 
BBC. The news item contained CCTV footage of a street attack by way of illustrating a reported 
rise in violent crimes. The BSC took the view that the use of the CCTV footage was prolonged and 
graphic and went beyond acceptable boundaries for broadcast for the time of transmission. 

The second report concerned a complaint about the disturbing details of a gruesome "vampire 
style" murder broadcast by the BBC during its teatime bulletin. In this case the BSC acknowledged 
that whilst the report was emotive, it had been responsible and had not gone beyond the 
acceptable boundaries for a pre-watershed news programme. 

ITC v BSC:The double jeopardy continues… 



…but thankfully not for much longer. Summarised below are two recent instances of the two 
regulators reaching opposite conclusions in relation to the same programme and subject matter.  

The first concerned "Bejing Swings" broadcast by Channel 4 after 11pm in January. A large 
number of viewers complained to both regulators about the inclusion of images of deceased 
children used in contemporary Chinese art. The BSC concluded that the images shown were 
justified as part of an examination of extreme art. The programme was late at night, unambiguous 
warnings had been provided and it was the Channel's remit to explore unfamiliar, non-mainstream 
subjects. The complaints were therefore not upheld. 

In contrast, whilst the ITC acknowledged that the programme had been scheduled at an 
appropriate late hour with clear and unambiguous warnings, nonetheless the ITC considered that 
Channel 4 had exceeded the boundaries of acceptability and that the offending images were 
contrary to good taste or decency and showed a lack of respect for human dignity. Interestingly the 
ITC felt that the context of the programme provided little justification for such extreme images and 
concluded that the programme was in breach of the Programme Code. 

One-nil to the BSC then (our readership does not include regulators!). However the ITC scored a 
late equaliser with "The Ultimate Chart", another Channel 4 offering broadcast at 9pm last 
November. This featured the 100 all time UK best selling singles. A substantial number of viewers 
complained on the grounds of taste and decency, particularly in relation to bad language. The BSC 
was particularly concerned about the repeated use of "Mother F****r", and upheld the complaint on 
this ground. The ITC on the other hand felt that Channel 4 had done enough to avoid having the 
complaint upheld by including a clear warning at the beginning, scheduling the programme 
relatively late and ensuring a gradual progression towards the bad language. In a further twist the 
BSC rejected an identical complaint relating to the broadcast on S4C who had chosen to schedule 
it two hours later than Channel 4. 

So there we have the latest, and hopefully the last, examples of the two regulators reaching 
opposite conclusions in relation to the same complaints. The overlapping responsibilities of the two 
will of course be subsumed into Ofcom which is due to become operational by the end of this year.  

Fairness/Privacy 

The BSC has upheld a complaint of unfair treatment and unwarranted infringement of privacy in 
relation to "Sleepers: Undercover with the Racists" broadcast by Channel 4 in November 2001. The 
programme relied heavily on secret filming to expose racism in a Nottinghamshire town. The 
complainant's 9 year old son was secretly filmed shouting "I love Pakistan" in a mock asian accent 
outside an asian-run convenience store. The BSC held that bearing in mind the boy's tender age 
and the mild nature of his comment in the context of the programme's overall content, the failure to 
obscure his face amounted to unfair treatment. Identifying him also amounted to an unwarranted 
infringement of his privacy. The BSC directed Channel 4 to broadcast an approved summary of the 
findings and, curiously, that it be published in the Sun Newspaper.  

In an unusual move, Channel 4 requested a review of the BSC's findings. They challenged the 
BSC's rejection of their explanation for obscuring the identities of other young people secretly 
filmed making racist remarks. The BSC's Review Panel, having viewed certain unedited footage, 
accepted that it was difficult to be certain who made the other remarks and accepted Channel 4's 
reasons for obscuring their identities. However this finding alone was not sufficient to persuade the 
Review Panel to interfere with the substantive findings of the original panel. They upheld the 
original panel's conclusion that failing to obscure the boy's face was unfair to him. On the issue of 
privacy the Review Panel stated that whilst there was an overriding public interest in including the 



  

secretly filmed footage in the broadcast, there was no overriding public interest in identifying the 
boy in view of his age and the nature of his remark. This amounted to an unwarranted infringement 
of his privacy.  

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy
  


