
GD MEDIA LAW BULLETIN 20  

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

INTRODUCTION 

We begin this issue by reviewing some of Ofcom’s programme related adjudications, three months 
into its inception. 

REGULATORY 

Complaints about bad language 

Ofcom has made some important decisions in relation to offensive language in live broadcasts. 
Four of these decisions help to give broadcasters guidance on how to avoid falling foul of the 
relevant Code provisions: 

Channel 4: Little Friends 

First to come under Ofcom's scrutiny was the series Little Friends. This was aired between October 
2003 and January 2004 on Channel 4 and E4, and depicted professional child actors aged 
between 13 and 16 setting up adult celebrities and members of the public alike by enticing them 
into swearing and talking explicitly about sexual matters.  

Although the programmes were screened after the watershed, and indeed often after midnight, it 
nevertheless received 27 complaints from viewers who were concerned about the strong language 
and sexual content given the very young age of the presenters. The broadcaster, in defending the 
programme, put forward the argument that the use of child actors in this case was similar to using 
child actors in films such as the Exorcist which also had an adult theme. Furthermore they stated 
that the children involved were 'chosen for their maturity' and that the scripts for the show had been 
approved by the actors’ parents. 

Ofcom, however, was far from impressed, although it did accept that there was no evidence that 
the children's welfare had been put at risk. Moreover, the fact that the children's parents had 
approved the scripts was evidence that the broadcaster had at least attempted to protect the 
children's welfare. Notwithstanding this concession, Ofcom considered that the context of the 
programme did not justify the use of children to elicit the most offensive language (“fxxx”; “mother-
fxxker”;”cxxxsucker”) from adults in their presence, or entrapping adults into talking about sexual 
matters, especially as the script appeared to 'celebrate the use of inappropriate references'. The 
use of a young person who looked younger than his age for these purposes was additionally 
offensive. As a result Ofcom ruled that Little Friends was in breach of section 1.1 of the 
Programme Code (General Offence). 



Sky News: Littlejohn 

The next show to have its knuckles rapped was Sky News: Littlejohn Leader. This is a topical 
discussion programme that is aired before the watershed at 7pm. On Thursday 4 December 2003 
the presenter Richard Littlejohn suddenly broke off from what he was saying and said 'f**k it! I am 
so sorry', at which point the transmission was briefly interrupted before resuming with the presenter 
apologising by saying 'OK well, we seem to have got an earlier recording there. We do apologise 
for that. Let's move on to our first story'.  

Although the broadcaster stated that this was a highly regrettable mistake, Ofcom did not consider 
the apology given by the presenter to be sufficient and further noted that there was no additional 
apology given by the broadcaster after the show had ended. In their opinion this was below 
acceptable standards, particularly since the programme had gone out before the watershed at 
7pm. Accordingly Sky News were found to be in breach of section 1.5 of the Programme Code 
(Bad Language), which prohibits the most offensive language from being transmitted before the 
watershed. 

Sky Sports: Greyhound Racing 

In contrast however, Sky Sports One's NCR Greyhound Racing was not found to be in breach of 
the Programme Codes following a complaint made about a contributor who sang 'f**k the Pope and 
the IRA' during a live interview, despite being similarly aired before the watershed. In this case, Sky 
stated that the presenter and the production crew had not anticipated such comments and were 
very much taken aback, as were they themselves and the Greyhound Association. As a result Sky 
had put in place measures to try and prevent such an unwelcome event from recurring and placed 
a ban on the contributor being interviewed again. Consequently, Ofcom were fully satisfied that all 
reasonable steps had been taken, in the light of the fact that one would not normally expect to hear 
such comments in this type of show. 

ITV: I'm a C***…Get me out of here!' 

Finally, ITV's 'I'm a Celebrity…Get Me Out of Here!' was another source of profanity when the 
controversial contestant Johnny Lydon, the former Sex Pistols frontman, was heard to refer to the 
viewers of the programme who had not voted him out as 'f**king c**ts'. Despite the show being 
shown after the watershed at 10pm, 96 viewers complained. In this instance the responsible 
broadcaster (Granada) was, in Ofcom’s view, suitably contrite. They acknowledged that the 
language used by Johnny Lydon was unacceptable and were supported by their presenters Ant 
and Dec who had apologised straight after the outburst as well as at the end of the programme. 
Nor were these the only measures taken; they had also issued clear warnings prior to the 
programme that this was a live show and that there might be strong language, as well as having 
the production teams and contributors briefed on compliance. Following the event Granada took 
the additional precaution of creating a 7 second time delay to prevent any future occurrences.  

The response from Ofcom was that these measures meant that the complaint had effectively been 
resolved by the broadcaster. Indeed, it would appear that the fact that the offensive comments 
came from a man who is well known for such language actually aided the broadcasters’ cause, as 
Ofcom were at pains to point out that 'viewers are aware that this was a live programme, featuring 
Johnny Lydon in the Australian bush'. 

Live television programmes are always going to be problematic in terms of potential breaches of 
the Programme Codes due to the inability to exercise effective control or to edit out remarks. 
However, Ofcom has shown that if broadcasters make appropriate apologies as soon as 



practicable and put in place suitable measures, they may not necessarily face sanction under the 
Codes. 

Defamation 

Internet jurisdiction 

The courts have ruled on jurisdiction in libel cases where the internet was the sole means of 
publication. The relevant case was that of Don King v Lennox Lewis (1) Lion Promotions L.L.C. (2) 
and Judd Burstein (3) (2004), the background to which was that the defendant Mr Burstein, the 
lawyer representing Lennox Lewis and Lion Promotions in US litigation, was alleged to have made 
defamatory statements about Mr King to the effect that he was anti-semitic and had called Mr 
Burstein a 'shyster lawyer' in an article that was published on two US websites, 
www.boxingtalk.com and www.fightnews.com respectively. Consequently Mr King, a well known 
personality in the boxing world and particularly in England, made an application for the English 
courts to hear his case for defamation. This was contested by the defendant. 

Mr Justice Eady in his judgment reviewed the relevant issues: both that the damage had occurred 
in the English jurisdiction and that the claimant had a reputation to protect in this jurisdiction. Under 
English law the publication of statements made on the internet is regarded as taking place where it 
is downloaded. In this case the relevant material had been downloaded by internet users in 
England and the fact that this had not been authorised by the defendants was deemed irrelevant 
for these purposes. The publication therefore had occurred in England and evidence suggested 
that the sites were popular and regularly accessed and the contents readily discussed by members 
of the boxing fraternity. 

The next necessary step was to ascertain that Mr King had a reputation to protect in England, such 
that it would make this country an appropriate forum for a defamation claim. The evidence 
presented suggested that Mr King did in fact have a substantial reputation in England, supported 
by numerous appearances on television and radio. 

As a result Mr Justice Eady ruled that the English court had jurisdiction in this case. If the 
reputation element is satisfied, all that is required is the accessibility of a website in this country, 
regardless of where the website originated. Not for the first time, arguments by the defendants that 
publication should be regarded as taking place in the territory where the defamatory material was 
uploaded were defeated. 

Qualified Privilege 

In the post Hutton era, it seems that the courts may take a more restrictive view of the Reynolds 
defence, previously heralded by the media as providing a helpful extension of the defence of 
qualified privilege.  

In assessing whether or not the qualified privilege defence applies, it is necessary to show a legal, 
moral or social duty to publish the material together with a corresponding interest to receive it. The 
Reynolds defence adapted the strict duty and interest doctrine, in recognition of the specific role of 
the media’s duty to publish material which is in the public interest.  

As readers will recall, Lord Nicholls in Reynolds v Times Newpapers Limited [2001] defined 10 
criteria to be taken into account when deciding whether or not the duty and interest test were met 

LEGAL Top ^^



and hence whether qualified privilege could apply to journalists, even if the material published 
subsequently proved to be untrue and defamatory. 

It is worth setting out in full again Lord Nicholls’ 10 factors: 

1. Seriousness of the allegation.  
2. Nature of the information and the extent to which the subject matter is of public concern.  
3. Source of the information: how good or how biased is the source?  
4. Steps to verify the information.  
5. Status of the information: has it already been separately investigated?  
6. Urgency of the matter.  
7. Whether comment was sought from the claimant.  
8. Whether the article contained the gist of the claimant's side of the story.  
9. Tone of the article.  

10. Circumstances of publication including timing.  

The Hutton Report, however, took a more restrictive line, in what would seem to be a backward 
step. Lord Hutton (arguably misinterpreting one aspect of the Reynolds decision) stated that the 
right of the media to publish material in the public interest was qualified in that 'false accusations of 
fact impugning the integrity of others, including politicians, should not be made by the media'. This 
approach appears to have been echoed in the recent case of Jameel and others v Wall Street 
Journal Europe Sprl where the Jameel Group had been identified as having their bank accounts 
monitored, in an article in the Wall Street Journal entitled 'Saudi officials monitor certain bank 
accounts: focus is on those with potential terrorist ties'.  

Mr Justice Eady in this case stated that the Nicholls test for the Reynolds defence had to be 
applied objectively in order to establish whether the defendant had a moral or social duty to publish 
the material, regardless of whether or not it was true. That duty to publish is the primary question to 
be considered in establishing the defence of qualified privilege; the Nicholls factors are guidelines 
to taken into account. To this extent he considered that the law did not 'afford journalists with a 
special privilege or a degree of protection which is not available to other citizens'. In Jameel, the 
incorrect allegation was “at the higher end of the scale of gravity” and the Journal had to pay 
£40,000 damages. 

Despite this apparent erosion of the Reynolds defence, the 10 “Nicholls factors” remain a key guide 
to what must be borne in mind in deciding whether a particular piece of journalism is fair and 
responsible, underpinning relevant provisions in the broadcasting code.  

PROGRAMME FORMATS 

Frapa, in conjunction with Munich based copyright advisers Max Planck Institute, have published a 
helpful guide to the relevant law affecting programme formats in Germany, France and the UK. A 
copy of the Study can be downloaded from www.frapa.org. 

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 



  

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy
  


