
GD MEDIA LAW BULLETIN 22 

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

LEGAL 

Contempt of Court by the Back Door  

This week saw the implementation of The Costs in Criminal Cases Regulations 2004. These 
Regulations give our criminal courts the power to penalise any third party who has committed an 
act of serious misconduct which, for instance, causes the collapse of a trial. For these purposes the 
third party can include a witness, a juror, member of the public or, most worrying for our readers, 
the media. Everyone remembers the collapse of the Woodgate/Bowyer case caused by prejudicial 
reporting in the Sunday Mirror while the jury was considering its verdict. That was a profound error 
on the part of the newspaper which was rightly punished in proceedings for contempt. The 
newspaper was fined £75,000 and ordered to pay costs in excess of £50,000. However, the 
estimated cost to the taxpayer of the collapsed trial was a staggering £8m. "Something must be 
done about this" said some bright spark in the Home Office. The result is a set of regulations - 
approved by Parliament - which create a very blunt instrument capable of being used against the 
media in a very broad set of circumstances. There are a number of very worrying aspects: firstly, 
the application for such an Order can be instituted at the behest of the trial Judge who, it might be 
thought, is not necessarily the most appropriate person to exercise proper judgment in 
circumstances where the trial over which he or she has presided has collapsed. Secondly, there is 
no definition or guidance given as to what constitutes "serious misconduct" other than that the 
Regulations make it clear that this may or may not constitute a contempt of court. Where the 
serious misconduct does constitute a contempt of court, then it is perhaps understandable that 
Parliament felt it appropriate that the punishment should fit the crime and that the party guilty of 
contempt should pay the full price for its misdemeanours. However, surely it would have been far 
better to introduce guidelines or regulations setting out the tariff of fines to be applied in those 
cases where contempt of court has been proved? Of even greater concern is the fact that the 
Regulations specifically recognise that serious misconduct may not constitute a contempt of court. 
This might be because the behaviour, whilst prejudicial, did not create a substantial risk of serious 
prejudice as would be required in the case of a strict liability contempt; however, that would still be 
enough to establish liability under the Regulations for a penalty potentially much greater than ever 
awarded in a contempt of court case. Furthermore, there are no defences laid down in the 
Regulations. Again, contrast the position with contempt of court. The Contempt of Court Act 1981 
provides various defences to a charge of contempt, e.g. where the risk of contempt was incidental 
to a discussion in good faith of matters of public interest, or where it arose out of the reporting of 
proceedings in Court. No such defences apply in the Regulations.  

It will be interesting to see how the Regulations affect court reporting, particularly if an attempt is 
made to make the media liable for prejudicial reporting which does not constitute a contempt. 
Surely in those circumstances a challenge under Article 10 of the ECHR would be fruitful? Watch 
this space…  



Jameel - v The Sunday Times: Three old chestnuts clarified in one Judgment!  

The Court of Appeal's recent decision in this case has clarified: issues of meaning where 
allegations of criminal conduct are made; whether a company can sue in relation to comments 
made about its proprietor; and the extent to which a defamatory article can be neutralised by 
accompanying denials. The case serves as a timely reminder of the three levels of meaning in 
relation to reports of criminal conduct: imputation of guilt (the highest meaning); "grounds to 
suspect" (middle meaning); and "grounds to investigate" (the lowest).  

In June 2003 the Sunday Times published an article under the headline "Car tycoon 'linked' to Bin 
Laden", accompanied by photographs of Mr Jameel and the Twin Towers in flames. It referred to 
Mr Jameel's alleged involvement in funding training for the 911 terrorists. It also referred to Hartwell 
Plc - a British Car dealership owned by the Jameel Family. Mr Jameel and Hartwell both sued, 
pleading that the words meant that there were grounds for suspecting that Mr Jameel was 
associated with Bin Laden and funding terrorism; and that Hartwell's funds had also been used in 
that way.  

The newspaper applied to have the claims struck out, arguing that at most the article bore the 
lowest meaning and that this was justified by the facts included in the article; furthermore that the 
article was not defamatory of the company. Gray J allowed Mr Jameel's claim to proceed on the 
basis of the lowest meaning only and dismissed the claim by Hartwell. The Claimants appealed.  

To justify the highest level meaning the defendant must prove guilt; for the middle meaning, 
evidence of the claimant's conduct bringing suspicion on himself BUT which is additional to the 
existence of the investigation itself and is not hearsay. The mere fact of the investigation will not be 
enough, but will usually be sufficient to satisfy the lowest level. The Court of Appeal held that the 
article was capable of conveying not merely that grounds existed for investigating into Mr Jameel 
but also for suspecting him of guilt.  

The Court dismissed the claim by Hartwell holding that to defame the owner of a company and 
identify his company was not defamatory of the company unless it also suggested that the 
company was itself implicated in wrongdoing. The Court emphasised that a limited company is a 
distinct legal person and therefore not an extension of the proprietor(s). The Court of Appeal was 
also asked to consider whether, when the article was read as a whole, the denials published were 
enough to neutralise the defamatory imputation. It was recognised that the article did contain 
significant material capable of dispelling the suggestions made, however it was held that these 
words were not enough to cure the defamatory headline.  

Clearly a number of these issues turned on the particular words of the article, but nevertheless the 
Court's general comments and guidance are helpful.  

Perhaps most notable amongst the plethora of consultation papers issued by Ofcom since it 
started trading at the beginning of the year is the draft Broadcasting Code setting out its proposed 
new programme and sponsorship rules for TV and radio. The paper ran to nearly 150 pages and 
the deadline for submissions closed on 5 October 2004. The new Code will replace the six Legacy 
Regulator Codes which remain in force until the new Code becomes effective next Spring. In the 
meantime copies of responses to the consultation can be found at 
www.ofcom.org.uk/consultations/past/broadcasting_code/responses The responses of the 
various broadcasters in particular provide a comprehensive analysis and critique which we will not 
be attempting in this Bulletin! However some of the more notable developments in relation to 

REGULATORY Top ^^



fairness and privacy issues are as follows:-  

recognition that in circumstances justified by the public interest payments to criminals or 
their associates will be permitted for their contribution to a programme, provided the 
payment is declared on air. 
incorporation of provisions forbidding the payment or promise of payment to actual or 
potential witnesses in criminal cases in terms which are much wider than contained in the 
Legacy Codes. 
fairness and privacy are now dealt with as discrete chapters, a considerable improvement 
on the ITC Code where the distinction between the two was often blurred. The fairness 
section contains a number of the specific rules lifted from the BSC Code, but one which was 
the source of much difficulty in contentious programming was the obligation, where dealing 
with "political or industrial controversy or current public policy" (an archaic expression which 
has been retained) to inform potential interviewees of the identity and intended role of other 
proposed participants in the programme, often at the risk of spiking a tasty "ambush" 
interview. Perhaps not surprisingly, this was not always observed in practice. The obligation 
has now disappeared. 
recognition that there will be circumstances where it is acceptable for programme makers to 
obtain material through misrepresentation or deception, but that this may be warranted if in 
the public interest 
(a concept which has largely been removed from elsewhere in the draft - see below). 
in relation to privacy the concept of "the public interest" as a justifying factor has been 
removed. Instead the draft simply distinguishes between invasions of privacy which are 
warranted and those which are unwarranted. If the broadcaster wishes to defend the 
infringement as warranted then it must be able to demonstrate why. The draft makes it clear 
that "warranted" is not necessarily synonymous with "the public interest" and therefore 
recognises that there may be other factors which would warrant the invasion of privacy. 
the privacy section does not adopt rules contained in the Legacy Codes concerning filming 
on police or other operations. This was often a source of headaches for programme makers, 
particularly where the subject of the raid or investigation objected to the presence of the 
cameras. Presumably such issues will under the new Code be adjudged purely on whether 
the producer's actions were warranted. 
the obligation contained in the ITC Code to provide tapes and transcripts on request from a 
complainant has been deleted as has the obligation in the BSC code to require a 
broadcaster to broadcast an apology.  

Generally the draft has much to commend it. The draftsman has undertaken a root and branch 
review of the underlying legislation and ensured that the provisions of the Code do no more than 
reflect that. This was not a discipline that characterised the framing of the Legacy Codes. At the 
same time the draft is in many respects admirable in its clarity and sophistication. On the other 
hand much has already been written about the extent to which it has gone too far in the areas of 
harm and offence and the watershed. Protection of the interests of children and young persons has 
been accorded paramount importance.  

Ofcom Programme Complaints  

Interestingly The Times in its report of the publication of the draft code stated "Swearing including 
the "C" word may not attract censure if the context is appropriate. Viewers offended by late night 
programming with high sexual content will be encouraged to switch off". Unbeknownst to it, at the 
time the article was written Ofcom was considering a number of complaints concerning Big Brother 
5, in relation to the infamous late night bust up provoked by Emma and Michelle's unexpected 
return to the house, and others concerning an outburst by Victor against Michelle which included 



an unbleeped use of the "C" word. Victor was in fact using the word in response to Michelle's use 
of the very same word in their confrontation. Channel 4 argued that it was Michelle's prior use of 
this word that had provoked Victor's behaviour and it was therefore essential for viewers to know 
what was said in order to understand the strength of his reaction. On this basis they had decided it 
was editorially justified to show the use of the word by Michelle. Ofcom agreed with this reasoning 
on the basis that the use of the word was key to understanding Victor's reaction, notwithstanding 
that this is considered the most offensive swearword in the Lexicon. They also pointed to the fact 
that the programme was preceded by a clear warning. A case of two wrongs making a right? 
However Ofcom did uphold complaints in relation to E4's live coverage of the big bust up. Ofcom 
appear to have been swayed by the depth of feeling expressed by the large number of 
complainants, many of whom were genuinely concerned about the prolonged and physical nature 
of the confrontation, without any apparent action being taken by the programme makers, such that 
some viewers even alerted the police to intervene. Although the broadcaster had security staff 
standing by during the incident, this was not known to the audience and the situation was 
acerbated by the appearance throughout the live coverage of text messages from viewers, some of 
which revelled in the physical nature of the confrontation. Ofcom felt that this gave viewers the 
impression that the broadcaster was continuing to treat this as entertainment whereas a number of 
viewers clearly felt otherwise. E4 was found to be in breach of the programme code.  

On a lighter note Ofcom upheld a complaint against Channel 4 concerning the late night 
entertainment programme "Experimental". Two viewers complained about a sketch in which two 12 
year old boys were encouraged to eat a large number of chocolate liqueurs to see how many it 
would take to bring them over the legal limit for driving. The Channel had taken the precaution of 
consulting a doctor who advised that the children were not liable to suffer any adverse effects but 
suggested that first aid be available as a precaution. In addition the children's parents had of 
course fully consented to their taking part in the sketch and understood that they could stop at any 
point they wished to. Furthermore this was transmitted way past the watershed at 23.40 when the 
likelihood of other children watching would be slim. All persuasive arguments. Nevertheless Ofcom 
felt that the attempt to mix children and alcohol for what it considered to be entertainment purposes 
was not acceptable and made a specific reference to the stricture in the ITC code that "Under no 
circumstances may children be put at physical or moral risk." Ofcom felt that the decision to have a 
first aid assistant on standby demonstrated an awareness of the potential physical risk. 
Furthermore, although the children could withdraw from the experiment at any time, as 12 year 
olds they were unlikely in those circumstances to make a considered judgment. Lastly Ofcom 
scorned any educative purpose of the piece pointing out that since 12 year old children are under 
the legal age for driving there was little point in using them to demonstrate the potential pitfalls of 
excess consumption of chocolate liqueurs. Therefore the programme was held to be in breach of 
the ITC Code.  

Just the ticket…  

A small reminder for broadcasters with niche channels. Ofcom has upheld a complaint against 
Southampton Leisure Holdings Plc, the parent company of Southampton Football Club and owner 
of "The Saint" Radio Station. A listener had complained that a news bulletin had included an 
interview with a member of SFC staff promoting their season tickets and considered that this was 
not impartial news. The item in the sports news ran: "It's the last chance to get a ticket bargain here 
at St Mary's today; 5.30 is the deadline for the earlybird discount…" Ofcom had little hesitation in 
upholding the complaint on the basis that the news bulletin had breached the requirement for 
accuracy and impartiality and also the prohibition on undue prominence. There does not appear to 
have been any argument or suggestion that the expectation of listeners to such a partisan and 
single interest station would have been otherwise.  



  

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy
  


