
GD MEDIA LAW BULLETIN 23 

GD Media Law Bulletin is a news review compiled quarterly by Goodman Derrick’s Media 
Group. The aim of the Bulletin is to provide a brief summary of interesting developments in 
media law and regulation The Bulletin is directed at journalists, producers and compliance 
officers. Detailed guidance on how those developments may impact upon programme 
makers and broadcasters is available from any member of the Media Group. 

LEGAL  

Unusually, the leading legal development to report in this edition of GD's MLB concerns not 
defamation, contempt or privacy, but copyright - specifically fair dealing in the broadcasting 
context.  

Fraser Woodward -v- BBC  

(What follows is merely a brief summary: the full decision is well worth reading).  

Prominent celebrity photographer Jason Fraser has failed in his action against the BBC for breach 
of copyright in several of his photographs used in the programme "Tabloid Tales", produced for the 
BBC by Brighter Pictures. The programme critically examined Victoria Beckham's relationship with 
the tabloid press and featured 14 of the claimant's photos of Victoria and David Beckham and their 
children. The pictures were not shown in their original form but rather as part of cuttings from the 
various tabloid newspaper articles in which they were published. No single picture appeared on 
screen for more than 4 seconds. Mann J held in the High Court that the BBC could rely on the 
defence of fair dealing for the purposes of criticism and review under S30 CDPA '88 because the 
clear purpose of the programme was to review in a critical manner the press coverage of the 
Beckhams and the use of the photos was both consistent with this and fair.  

Following earlier decisions, the Court held that the criticism or review did not have to relate to the 
photographs themselves but, in this case, to the general tabloid coverage of the Beckhams.  

There was a dispute between the parties about whether the producers had contacted the claimant 
for prior permission to use the photos: he maintained that they had and that he had refused; the 
producers insisted that no such approach was made. The Court found in favour of the producers 
on this point but interestingly emphasised that even if the claimant had refused consent, this would 
not necessarily have rendered the subsequent use unfair, even though the claimant himself took 
part in the programme as an interviewee. Mr Fraser also claimed that the use was unfair because 
the showing of his photographs on television lowered their residual value and therefore competed 
with his commercial interests. This was rejected as he was unable to establish any actual or 
significant risk of damage. The fact that Mr Fraser occasionally licenses his photographs to 
broadcasters for a relatively small fee did not help his case. The Court also flatly rejected the 
contention that the photos were used by the producers for the ulterior motive of boosting ratings for 
the programme.  

Finally, on the question as to whether the programme had accorded a sufficient acknowledgement 
to the claimant for the purposes of S30 CDPA, it was held that there is no requirement for the 
author of the work to be expressly identified on each occasion the work is shown if it is obvious 



from earlier indications who the author is. Not all the images were accompanied by text attributing 
the photographs to Mr Fraser. However, the accompanying commentary, or the showing of a series 
of his photographs in succession following an initial attribution, made it sufficiently clear that they 
were all taken by the same person.  

Copyright and Public Interest  

The author was recently consulted by a broadcaster about a claim which raised an interesting and 
fairly novel point of law. Readers may recall the sad story of Chanel Rodgers who was murdered 
last July, only six weeks after her betrothal to Mr Lee Taylor. Immediately following the murder, her 
father, Terry Rodgers, disappeared and thereby became an obvious suspect. A manhunt duly 
ensued. Various news organisations obtained and broadcast extracts from Chanel and Lee's 
wedding video which clearly pictured Terry Rodgers and thereby alerted viewers to his identity. Mr 
Rodgers was subsequently apprehended and arrested. Following this Lee Taylor, who it appears 
did not consent to the release or broadcast of the wedding footage, instructed solicitors who wrote 
to the broadcasters complaining of breach of his privacy. Significantly, the privacy right in question 
arose under S85 CDPA '88, which is that part of the Copyright Act devoted to moral rights. S85 
created a right to privacy in certain photographs and films as a species of moral rights. It provides 
that:  

"A person who for private and domestic purposes commissions the taking of a photograph or the 
making of a film has, where copyright subsists in the resulting work, the right not to have copies of 
the work issued to the public; the work exhibited or shown in public; or the work communicated to 
the public".  

The commissioning of the wedding video by Mr and Mrs Taylor would undoubtedly have been for 
private/domestic purposes and it was apparent that Mr Taylor, at least, did not consent to the 
broadcast. The fact that he may not have owned the copyright in the footage was immaterial for 
these purposes. Did he therefore have a winning claim? Well apparently, unless the broadcasters 
could establish public interest as a means of "trumping" Mr Taylor's right of privacy. After all, 
weren't the broadcasters performing an important public duty by extensively publishing the 
identifying footage of the suspect? Public interest is, of course, recognised as a justification for 
infringing the regulatory right of privacy under the Programme Code and also in relation to the 
common law of confidentiality but would it also apply to this statutory moral right? An interesting 
question, but one which remains unresolved as the matter was settled amicably.  

Meanwhile, the existence of a public interest defence to a breach of copyright/moral rights remains 
a contentious one. The Courts have previously shown some readiness to recognise it, at least in 
the fair dealing context (Hyde Park Residence -v- Yelland 2001 and Ashdown -v- Telegraph 2002). 
However, some argue that the possible availability of a PI defence has now been removed by the 
Information Society Directive (2001/29) - implemented in the UK by the Copyright and Related 
Rights Regulations 2003 - since that Directive sets out an apparently exhaustive list of defences to 
copyright infringement and PI is not included among these. Against that it is argued that the denial 
of PI as a defence to copyright infringement could in certain circumstances contravene Act 10 
ECHR (Freedom of Expression). A test case is clearly called for.  

Reporting Sexual Offences:  

News International is being prosecuted under the Sexual Offences Act 1992 following the 
disclosure by The Sun of the identity of a victim of sexual assault. Permission for the prosecution to 
proceed was given last month by the Attorney General. A preliminary hearing is scheduled at 
Huntingdon Magistrates Court at the end of April after which further details should be available.  



Dow Jones v Yousef Jameel  

The Court of Appeal has thrown out a libel action brought by Mr Jameel against Dow Jones, the 
Wall Street Journal's online publication, after it was shown that only 5 people (including the 
Claimant's solicitor and two of his business associates), had accessed the publication in England. It 
held that it would be an abuse of process to allow the claim to continue considering that, if Mr 
Jameel was successful, the cost of the trial would be completely disproportionate to the tiny 
amount of damages he would receive.  

The claim was brought after Dow Jones published an article in March 2003 which contained a 
hyperlink to the "Golden Chain List", which purports to identify rich Saudis who may have provided 
funding for Osama bin Laden. Mr Jameel's name was on the list and he claimed that this implied 
that he was a supporter of bin Laden and Al Quaeda.  

The Court of Appeal reiterated the cardinal principle that when defamatory material is published 
there is a presumption that the defamed person has suffered damage. However, it went on to hold 
that in cases in which there is minimal damage to the claimant's reputation, the application of such 
a principle would be disproportionate and an unnecessary interference with freedom of expression. 
In such cases it would be appropriate to have the action struck out as an abuse of process.  

The decision is a very welcome one, especially in the USA where ISPs face the threat of being 
sued in the UK, with its much stricter libel laws, when the material in question has been accessed 
by a miniscule numbers of visitors to the site from the UK. It is also capable of being applied 
equally to foreign journals and other publications which have a tiny number of readers in the UK. It 
remains to be seen how liberally the Courts will apply this decision and where the threshold will be 
set for the number of visitors/readers to be considered sufficiently significant. 

Proprietors of teleshopping channels will be treading even more carefully than usual following 
Ofcom's recent decision to revoke two broadcast licenses following a series of breaches of the 
Advertising Standards Code (now the BCAP Television Advertising Standards Code, following the 
assumption by the ASA of Ofcom's regulatory responsibilities for Broadcast Advertising).  

Auctionworld Ltd held two licences for the "Auctionworld" and "Chase-It TV" shopping channels. 
The Auctionworld licence was revoked following the imposition of a staggering £450,000 fine for 
earlier breaches of the Standards Code. The Chase-It TV licence was revoked following a change 
in control when Auctionworld Ltd was put into administration. The fine was imposed after 
Auctionworld was found to have breached several sections of the Code following complaints of 
delays in the delivery of goods, poor customer service and misleading and inaccurate guide prices. 
Ofcom considered that revocation of the licence was appropriate due to the serious and repeated 
nature of the breaches, the volume of complaints, and Auctionworld's unsatisfactory compliance 
history. Hundreds of complaints were received and Ofcom repeatedly invited Auctionworld to 
provide an explanation, but was not satisfied with their responses. Several directions were given to 
Auctionworld allowing them an opportunity to avoid the ultimate sanction. It failed to comply with 
these directions and as a result the fine was imposed and its licence was revoked. This proved to 
be fatal to Auctionworld Ltd and the company was put into administration. This constituted "a 
change in the nature or characteristics of a licensee" for the purposes of S5 BA '90 (reflected in 
Chase-It TV's Ofcom licence) which entitled Ofcom to revoke Chase-It's licence as well.  

Standards  

REGULATORY Top ^^



Ofcom upheld viewer complaints about a short animation in the "Three Minute Wonder" series on 
Channel 4 entitled "His Passionate Bride". This was shown at 7.55 pm and featured images of 
genitalia and scenes involving sexual intercourse with accompanying sound effects. Perhaps not 
surprisingly these were found to breach the Family Viewing Policy, being well before the 
Watershed. However, the violence contained in the animation (which involved machine guns, 
rocket launchers and driving over a person before driving off a cliff) was not found to be in breach 
on the grounds that it was "highly stylised". This argument was not effective in relation to the sex 
and nudity issues. Ofcom also indicated that the preceding announcement warning viewers about 
the content was insufficiently clear, although this was somewhat academic in view of the inherent 
unsuitability of the content in a pre-Watershed slot.  

Playboy TV was fined a hefty £25,000 for showing an R18 film in breach of the Code and for 
broadcasting promotional material on an unencrypted basis at 8.21 pm which was far more explicit 
than is acceptable under the Code. Readers will be aware that the prohibition on broadcasting R18 
films is absolute and unqualified. The fact that this film started at 00.08 and was only available in 
encrypted form to subscribers was immaterial.  

ITV West News was found to be in breach of the Family Viewing section of the Code after 
broadcasting a news item in its 6pm programme which showed addresses of pornographic 
websites. The item reported on the conviction of a Bristol Councillor for vote rigging and 
downloading child pornography. In order to demonstrate the ease of downloading such material 
from the Internet the shot included a page of web addresses, one of which was clearly visible, and 
in Ofcom's view, on screen for long enough to register with viewers. Even though pornographic 
material is easily accessible on the internet, Ofcom reminded ITV that broadcasters have a duty of 
care to viewers, especially children, which was breached on this occasion when large numbers of 
children could be expected to be watching. Although some flexibility can be expected in the 
application of the Watershed to news stories appearing in early evening bulletins, this unfortunately 
crossed that line.  

Privacy and Fairness  

A complaint by 82 year old Terence Gavaghan that he was treated unfairly in an edition of BBC2's 
"Correspondent" series entitled "Kenya - The White Terror" was upheld in part. It was not unfair for 
the BBC to use an interview with Mr Gavaghan when it had not given him all the details about the 
programme. However, because serious allegations were put to him during the interview which he 
was not told about beforehand, this rendered it unfair. Ofcom was also critical of the way in which 
the programme was edited which meant that his position was not fairly represented.  

The BBC's treatment of Mr Gavaghan was heavily criticised by David Elstein in Broadcast 
magazine (4.3.2005). He believes that Ofcom ignored multiple breaches of its own and the BBC's 
Producer Guidelines in rejecting part of Mr Gavaghan's complaints. Mr Gavaghan had been an 
officer in pre independence Kenya and was awarded an MBE for his service. He claimed that he 
was led to believe that he was the first interviewee in what was then an open-ended programme 
about the Mau Mau period, when in fact the programme was almost complete by the time of his 
interview. He was not told of the documentary's thesis before the interview took place or of its 
rather pejorative title. When he discovered the thrust of the film, he asked to withdraw his interview 
but the BBC refused. Ofcom ruled that Mr Gavaghan could have withdrawn the unfairly edited 
sections of the interview but, as Elstein questions, how he could have known prior to transmission 
which parts were unfairly edited? Elstein speculates that the effect of this decision is that 
contributors giving pre-recorded interviews will insist on a cast-iron right to withdraw these 
interviews once they have seen the finished programme, assuming of course that they have been 
given the right to view the finished programme before broadcast. On the other hand, it would be 



  

dangerous to read too much into a single Ofcom decision as these are often of limited value as 
precedents.  

Miscellaneous  

We omitted to mention in our last Bulletin that Channel 4 had been found to be in breach of the 
Code of Programme Sponsorship in respect of the sponsorship credits on Big Brother 5, which 
promoted the Talk Talk mobile phone service. The credits featured the statement "Free Talk on 
Talk Talk" in both text and voiceover. Under the Code, sponsorship credits must be distinct from 
advertising and should not include specific references to the benefits or prices of the sponsor's 
goods or services. In response to complaints from, amongst others, BT, Channel 4 pointed out that 
"Free Talk" was intended as a reference to the essence of Big Brother, namely the relationships 
between the housemates and their tendency to talk freely. However, irrespective of this, Ofcom felt 
that the statement did promote a benefit of the Talk Talk service, ie, free calls to other Talk Talk 
customers and was therefore in breach of the sponsorship code.  

Top ^^ 

This guide is for general information and interest only and should not be relied upon as 
providing specific legal advice. In relation to any particular matter, readers are advised to 
seek advice. 

further information: 

If you would like more information about any of Goodman Derrick’s Media Law services please 
telephone and ask to speak to a member of the Media Group. 

   Goodman Derrick 
   90 Fetter Lane 
   London EC4A 1PT 

   tel +44 (0)20 7404 0606 
   fax +44 (0)20 7831 6407  

   e-mail law@gdlaw.co.uk 

Goodman Derrick Disclaimer & Privacy policy
  


