Media Law Bulletin

MIND YOUR LANGUAGE

Last year we reported the decision by
Ofcom not to uphold a large number of
viewer complaints relating to the use of
the "¢" word during a heated
confrontation between the housemates
in Big Brother 5. Ofcom agreed with
C4's argument that the un-bleeped use
of the word was key to understanding the
strength of feeling between the
protagonists. C4 was also able to point
to a clear warning at the beginning of the
programme. Perhaps encouraged by
this, Sky took the decision not to bleep
the "c" word when it appeared in the 1st
episode of acquired drama series
"Weeds" - shown on Sky One last
October at 10 pm. Sky argued that the
use of the word was in context and that
in view of the adult themes pursued in
the series (the exploits of a recently
widowed mother who has turned to drug
dealing in an effort to make ends meet),
such language would not have been
contrary to audience expectations.
In addition, this most offensive language
had come at the end of the programme.
Therefore it was not felt necessary to
include a warning. Ofcom agreed that
the programme was appropriately
scheduled and that generally the likely
audience for such a programme would
not have been offended by the use of
such language. The problem was that
as this was a new series some viewers
would have been unprepared for this
language and the pre-publicity did not
give any indication of it. Ofcom ruled
that this was a case where a warning
should have been given and the failure
to do so meant that the programme was
in breach of Rule 2.3 of the Broadcast
Code.

The "c" word is rivalled for gravity only by
"motherf**r". The use of that expletive by
Snoop Dogg in the BBC's coverage of
Live 8 last July attracted 55 complaints.
They expressed surprise that no delay

system was used to screen out such
language and, further, that there had
been no apology following its utterance.
The BBC explained that a time delay
would not have been appropriate in view
of the fact that this was a live global
event being broadcast simultaneously by
other media in the UK and around the
world. As for an apology, the timing of
Snoop  Dogg's performance had
unfortunately coincided with various
operational problems at the Event with
which the BBC's senior operational staff
were embroiled. Hence, by the time they
became aware of the use of this
language they felt it was too late to issue
a meaningful apology.  Other bad
language had occurred during this and
other performances, but this expletive
was the most serious and it all occurred
well before the watershed during an
event which large numbers of children
could be expected to be watching. In
view of this and the likelihood of bad
language, Ofcom censored the BBC for
failing to take sufficient precautions and
upheld those aspects of the complaints.

Regrettably for the BBC, there was a
reoccurrence of this expletive, albeit in a
condensed form, in an episode of
"Celebrity Weakest Link" in January
2006 at 18.45 pm. A viewer complained
that one of the celebrity contestants was
wearing a t-shirt with the logo "Freeze
MOFQ", which is of course an
abbreviation of "motherf**r". The BBC in
its response questioned whether child
viewers would have appreciated the
meaning of this abbreviation, but
apologised to the complainant and
undertook to tighten up its procedures
concerning the scrutiny of clothing worn
by contributors. ~ Such procedures
should already exist to guard against
undue prominence of branding and
logos, so it is surprising that such checks
did not pick up on the harm and offence
angle.

Media Group

Paul Herbert
Keith Northrop
Tanya Shillingford
Patrick Swaffer
Belinda Copland
Matthew Wanford
Nigel Adams
Debbie Rider
Nora Mullally
Henri May

Key Services

Platforms, Infrastructure and
Technology

Media Litigation
Regulatory/Licensing
Corporate & Commercial
Advertising

Film & TV Finance,
Production and Distribution

Industrial Relations
Music
Sport

Spring 2006

Issue 26



Media Law Bulletin: Issue 26

There was some comfort for the BBC
concerning  the  outcome  of
complaints over the use of the "f"
word on News 24 at 9.45 am on 11
March 2005 when it relayed live
coverage of Bob Geldof's press
conference to launch Live 8. Ofcom
did not uphold the complaints on the
basis that dedicated News Channels
tend to have an overwhelmingly adult
audience and, further, the use of the
language was not gratuitous.
Nevertheless, it emphasised that this
should not be taken as a green light
for the use of bad language on News
Channels. The clear implication is
also that Ofcom will continue to adopt
a strict line in relaton to news
bulletins on non-news channels. In
fact, the issues raised by these
complaints  were regarded as
sufficiently important as to result in
Ofcom issuing specific guidance
directed to News Channels on the
issue of bad language. Where bad
language does appear Ofcom will
take into account the following
factors: Editorial justification for the
coverage - was it live or pre-
recorded? Was it at a time when
children were likely to be in the
audience?  Context?  Was an
apology issued?

Lastly, before we leave the subject of
bad language entirely, here are two
unfortunate incidents concerning the
use of bad language in pre-watershed
programming: BBC2's "Sahara" with
Michael Palin and C4's "Richard and
Judy Show". Both featured the use
of the "f" word, but the broadcasters
had ensured that this was bleeped in
audio. Unfortunately, no such
precautions were taken in respect of
the programmes' sub-titles, both of
which reproduced the word in full.
Because "Richard and Judy" is a
live show, the stenographer was able

to pick up on the error and issued an
apology subsequently in the sub-
titles.  Notwithstanding the very
limited audience for sub-titles and the
bleeping of the bad language in the
audio track, Ofcom upheld the
complaint against the BBC, but did
not take any action in relation to
"Richard and Judy" in view of C4's
prompt action.

PAYMENTS TO WITNESSES

There was a good deal of coverage
recently of the appeals of the two men
who were convicted of the infamous
"Essex Boys" murders. The victims
were 3 drug dealers who were
associated with the defendants and
had incurred their wrath over a drugs
deal. The 3 were murdered in a quiet
country lane in Essex in 1995.
Subsequently, a film entitled "Essex
Boys" was released which was based
on the case. The basis of the appeal
was the subsequent discovery by the
defendants that the chief prosecution
witness, Darren Nichols, had, prior to
giving evidence at the ftrial, entered
into a contract with a publisher for a
book to be published about the case
after the trial had concluded. He was
estimated to have received
approximately £15,000 for this. The
defendants contended that had this
been known to them, it would have
been disclosed to the Jury, who would
have been bound to take it into
account in accessing Mr Nichol's
credibility. Importantly, the contract
was entered into after Mr Nichols had
given a full witness statement
detailing his evidence which he did
not deviate from at the subsequent
trial. The PCC and Ofcom (and
previously the ITC), have long taken a
dim view of the practice and since
1998 broadcasters have been
prohibited from entering into any

commitment with a witness before the
trial has been concluded; this
prohibition  has recently been
expanded in the Ofcom Broadcast
Code.

The Court of Appeal rejected the
appeal on the basis that it was
unlikely that the disclosure of the
contract to the Jury would have had
any significant impact on their
assessment of Mr Nichols' evidence,
bearing in mind that it remained
consistent throughout and that the
defence had already gone to
significant lengths to try and discredit
him, apparently to no avail.

The question of the legality of this
practice is worth considering: the
Court of Appeal, whilst deploring it,
saw no suggestion of any offence as
long as nothing prejudicial was
published before the end of the trial
which might affect the Jury's
deliberations. This contrasts with the
case of R -v- Shillibeer re HTV 2001
where the defendant was standing
trial for murder. Broadcaster HTV
was making a documentary about the
police investigation of the case and
indicated that it intended to interview
one of the witnesses who had already
given evidence at the trial. Obviously,
HTV was not planning to broadcast
the programme until the Jury had
returned its verdict. ~ When the
prosecution and defence got wind of
HTV's plans, they made a joint
application to the Trial Judge for an
injunction preventing HTV  from
contacting any witness who was likely
to give evidence. An Order was duly
made to this effect and HTV applied
to have it discharged. lts application
was rejected on the grounds that an
injunction was necessary to prevent it
committing a Contempt of Court. The
Court was concerned that even
though the witness in question had




Media Law Bulletin: Issue 26

finished giving their evidence, it was
conceivable that they might be
recalled and any subsequent
evidence they gave might be tainted
by their contact with the broadcaster.
Hence, the injunction was confirmed
and it would remain in force until the
prosecution had completed the
presentation of its case. Code
considerations aside, this case clearly
suggests that the Courts will do all in
their power to prevent contact
between members of the media and
witnesses prior to the conclusion of
the criminal process in the belief that
such contacts can give rise to a
Contempt of Court.

WHEN WILL THEY LEARN?

Three newspapers have recently
been fined for identifying the victims of
sexual offences, contrary to the
Sexual Offences (Amendment) Act
1992. The first, The Newquay Voice
inadvertently named the (male) victim
of a sexual offence in a Court report.
The opening paragraph of the story
specifically rehearsed the fact that the
victim could not be identified "for legal
reasons" but the name was
unfortunately included further down in
the story. Naturally enough, the victim
was devastated. Then subsequently,
both the Daily Express and the Daily
Telegraph  were  convicted for
publishing  photographs of a
servicewoman who was at the centre
of Court Martial concerning
allegations of sexual assault. Both of
the photographs were taken from
behind, no doubt in the belief that they
would not identify the woman.
Unfortunately, it was still possible to
identify her from these photographs
and the information contained in the
reports. Interestingly, the Daily Mail
had also used a similar photograph of

the woman victim in its coverage, but
it took the precaution of obscuring the
colour of the woman's hair, a simple
expedient which enabled it to avoid
prosecution. Meanwhile the Daily
Express was fined £2,700 and
ordered to pay the woman £10,000 in
compensation. The Daily Telegraph
was fined £2,000 and ordered to pay
compensation of £5,000.

The latest Ofcom Bulletin also
contains an example of a similar
occurence, albeit with different
consequences. The  complaint
concerned a regional news item
broadcast by Central News in August
2005 about an attack on a woman (B)
as she walked through a local park
(there was no suggestion that the
attack had any sexual element). B
agreed to participate in an interview
about her attack on two conditions:
firstly, that her identity would be
comprehensively  obscured; and,
secondly, that it would include her
description of the attackers which
would hopefully assist in their
apprehension. The resulting item did
not include her description of the
attackers and B complained about this
and also the fact that the broadcaster
had not taken sufficient steps to
obscure her identity. She complained
that the programme had included full
body walking shots of her at close
range, which identified her height,
posture, weight, physical form, hair
colour and skin tone. Central News
explained that the failure to include
her description of the attackers was
likely to have been due a
misunderstanding in  that she
regarded the inclusion of this material
as a condition of her taking part,
whereas those responsible for editing
the piece had merely viewed it as a
request on her part. Interestingly,
Ofcom assessed the first issue as to

whether the piece as broadcast
created any unfairess to B. It
concluded that the omission of her
description of the attacker did not
result in unfairness, as it was unlikely
to have affected the viewer's
understanding of B and the incident in
a way that was unfair to her. As to the
issue of identification, there was no
dispute that B's appearance in the
programme was conditional on her not
being identified. The problem arose in
that the broadcasters proceeded on
the basis that she should not be
identified in the piece, whereas B was
assuming that she would not be
identifiable. ~ Clearly, there is a
significant difference between the two
positions. Ofcom decided that the
programme did not sufficiently protect
her identity in view of the range of
shots used and the personal
identifying information which they
contained. In Ofcom's view these
would have made her readily
identifiable to those who knew her.
The broadcaster had failed to provide
her with sufficient information about
the likely degree of her identifiability in
the programme. This meant that her
consent was not informed. For the
same reasons, Ofcom also upheld B's
complaint of invasion of privacy. As
with the News 24 decision
summarised above, this adjudication
resulted in a specific Guidance Note
being issued by Ofcom. It
emphasises the need to explain
clearly to contributors who are
concerned about being identified what
steps the broadcaster is going to take
to obscure that identity and ensuring
that the contributor is satisfied with
those steps. The broadcaster must
also ensure that the contributor
appreciates the difference between
not being identified and not being
identifiable.



This guide is for general
information and interest only and
should not be relied upon as
providing specific legal advice.
In relation to any particular
matter, readers are advised to
seek advice.

further information

If you would like more information
about any of Goodman Derrick’s
Media Law services please
telephone and ask to speak to a
member of the Media Group or visit
us at www.gdlaw.co.uk

Goodman Derrick
90 Fetter Lane
London EC4A 1PT

tel +44 (0)20 7404 0606
fax +44 (0)20 7421 7966

Media Law Bulletin: Issue 26

ACTIVE PROCEEDINGS?

It often comes as a surprise to
programme makers that criminal
proceedings are deemed to be active for
Contempt purposes from the point that
an individual is arrested. Many, perhaps
understandably, believe erroneously that
the proceedings only become active
when the individual is charged.
Schedule 1 of the Contempt of Court Act
1981 states that the proceedings
become active at the point of arrest
without warrant or, on the issue of a
warrant. Cases where a warrant is
issued before an arrest takes place are
rare. They can arise where the individual
wanted for questioning has fled abroad
and a warrant is required to initiate the
extradition process.  This area has
recently come under the spotlight in
relation to the attempts to extradite
Manindar ~ Singh  from India for
questioning in connection with the
murder in 2003 of teenager Hannah
Foster in Southampton. Shortly after her
murder, Mr Singh disappeared and it
transpired that he had fled to India. The
UK Court issued a warrant for his arrest
and representatives of the Hampshire
Police Force travelled over to India in an
attempt to begin extradition proceedings.
Mr Singh has been arrested by the
Indian Police, but is contesting those
proceedings. The case has attracted a
great deal of attention, particularly
amongst the local media in Hampshire.
This culminated with the Attorney
General issuing a Guidance Note in
February 2006, reminding editors of the
fact that the suspect's arrest means that
the proceedings are active for the
purposes of the Act.  However, it is
highly questionable whether his arrest in
India renders the proceedings active for
the purposes of the Act. Itis not disputed
that a warrant for his arrest has been
issued, but while the warrant was issued
in April 2003, the arrest did not occur
until July 2004 and, therefore, under
Schedule 1, the warrant ceases to be

relevant. Therefore it is unlikely in the
writer's view that the proceedings are still
active for the purposes of s2(2) of the
Act. Nevertheless, one suspects that the
fact that the Guidance Note has been
issued is likely to make the media much
more circumspect about contravening it,
notwithstanding any reservations about
its provenance. Experience in the recent
Daily Star Case (where it was fined
£60,000 for identifying the footballers
involved in the infamous "roasting"
incident) suggest that the media will
tread very carefully. Firstly, the fear is
that once a warning has been issued by
the Attorney General, he is more likely to
issue proceedings if the warning has
been ignored; secondly, if the
subsequent proceedings result in a
conviction, the sentence is likely to be
higher in view of the earlier warning.

And finally ...

This concerns the fate of the producers
of "Kan Dit" a Belgium candid camera-
type show. The prank in question
occurred at a funeral home in Ghent
where an actor was lying in a coffin
pretending to be dead. A hidden camera
recorded three cleaning ladies going
about their business at the funeral home.
They were asked to remove a key from
the deceased's coat and as they were
doing so the corpse came to life and their
horrified reactions were caught on
camera. The women claimed to have
suffered physiological problems as a
resut and the producers were
prosecuted under Belgium criminal law
for the offence of physiological abuse.
The Court at first instance acquitted the
producers, but on appeal the Court
convicted them of the offence and
imposed a suspended prison sentence.
Whilst there is no direct analogy under
the English criminal law, there is no
doubt that the English civil law provides a
potential remedy in a form of an action
for damages for nervous shock as a form
of personal injury.



