Media Law Bulletin

INTRODUCTION

In view of the widespread publicity that
has already been generated concerning
the “manipulation” of programme
material and premium rate “scandals”
we do not propose to add to those
debates in this issue. However a
development which has not received
much coverage and may be of use to
programme makers is the guidance
recently issued by the Gambling
Commission on free draws and prize
competitions, a short summary of which
is included at the end of this bulletin.

LEGAL
Defamation
Reportage

“Reportage” is the term used to describe
the neutral reporting of both sides of
topical stories, as opposed to first hand
investigation or reporting. It is a form of
“Reynolds” qualified privilege with one
very attractive element: there is no
need to verify the relevant allegations.
Attractive yes, but considerable care
needs to be taken before reliance is
placed upon it; the recently reported
Court of Appeal case of Roberts &
Another -v- Gable illustrates its use and
also helpfully identifies its limitations.

The Claimants were active members of
the BNP.  An article in Searchlight
magazine (which is openly critical of the
BNP) reported on a row within the party,
in the course of which, it was said, two
members had been accused of stealing
party funds but had then issued a letter
accusing the First Claimant of the theft
and making additional allegations about
the other Claimants. The Defendants
had not attempted to verify these
allegations or put them to the Claimants,
but contended that the article fell within
the “reportage” doctrine.

The Court of Appeal confirmed this: the
“goings-on” in the BNP were a matter of

public interest, the article did not adopt
or endorse the allegations and it was, in
all the circumstances, a piece of
responsible journalism. True, there was
an element of sarcasm in the article and
some glee at the embarrassment of the
Defendants’ political enemies, but this
did not deprive the Defendants of their
reportage defence.

Ward LJ described reportage as “The
neutral reporting, without adoption or
embellishment or subscribing to any
belief in the truth of attributed
allegations, of both sides of a political
and possibly some other kinds of
dispute”. A journalist has a good
defence to a libel claim if what he
publishes, even without attempting to
verify its truth, amounts to reportage.

The most important factors to stress are
that:-

(1)  The information must be in the
public interest.

(2) To qualify as reportage, the report
must have the effect of reporting,
not the truth of the statements,
but the fact that they were made.

(3) The protection of the reportage
defence will be lost if the
journalist adopts the report and
makes it his own or if he fails to
report the story in a fair
disinterested and neutral way.

(4)  The publication must always meet
the standards of responsible
journalism.

Dip in Defamation Cases

The number of demation cases coming to
court in England and Wales dropped by
13.5% last year, despite a surge in the
proportion of claims resulting from
allegations of terrorism. Only 64
defamation claims reached the courts
last year, down from a mark of 74 for the
previous 12-month period.

Media Group

Paul Herbert
Keith Northrop
Tanya Shillingford
Patrick Swaffer
Belinda Copland
Nigel Adams
Debbie Rider
Nora Mullally

Alice Tsui

Key Services

Platforms, Infrastructure
and Technology

Media Litigation
Regulatory/Licensing
Corporate & Commercial
Advertising

Film & TV Finance,
Production and
Distribution

Industrial Relations
Music

Sport

Summer 2007
Issue 29



Media Law Bulletin: Issue 29

Privacy
Vulnerable Adult Protected
In T -v- British Broadcasting

Corporation in July 2007, the High
Court granted an injunction to
prevent a vulnerable adult (T) with an
IQ of 63 from being identified in a BBC
documentary which concerned the
process by which T’s two-year-old
daughter was adopted by a foster
family. The documentary included
footage of a number of intimate
matters including T and her last
contact session with her daughter.
The BBC had obtained T’s consent
prior to filming but subsequently she
was deemed incapable of giving such
consent and the Official Solicitor
sought an injunction on her behalf to
prevent her identification in the
programme.

The judge ruled that T’s rights under
Article 8 of the European Convention
of Human Rights should take priority
over the BBC’s right to freedom of
expression under Article 10 of the
Convention. The value of the BBC’s
Article 10 rights was not
proportionate to the exposure of T’s
raw feelings and her relationship with
her daughter, especially as the public
interest in publication could have
been satisfied without identifying her.

The case neatly illustrates the nature
of the balancing exercise which a
court needs to carry out in deciding
whether rights under Article 8 or 10 of
the Convention should take priority.

JK Rowling’s Son

The High Court has struck out a claim
made on behalf of JK Rowling’s infant
son, David Murray, following the
taking and subsequent publication in
the Sunday Express of a photograph of
David (and the family) in the street.
The Court was required to grapple
with the tensions between the

European Court of Human Rights case
of Von Hannover and the House of
Lords decision in the Campbell case.
Patten J accepted that “The
European Court of Human Rights
clearly took a much wider view of
what should be regarded as falling
within the scope of an individual’s
private life” but nevertheless he
considered himself bound to follow
the Campbell case. Patten J
therefore concluded that there
remained a body of information about
private  individuals which  was
innocuous or anodyne and did not
raise a reasonable expectation of
privacy, and that the information
contained in this photograph fell into
this category (David Murray -v- (1)
Express Newspapers plc (2) Big
Pictures (UK) Limited).

Press Regulation Finally Catches Up

A newspaper has been criticised in a
landmark Press Complaints
Commission (PCC) ruling on the use of
video material on its website. The
Hamilton Advertiser reported in
March 2007 that a 16-year-old student
at a school in the town had filmed her
unruly mathematics class on her
mobile phone in order to explain poor
exam results to her parents. The
paper printed still images from the
video, in which pupils and the teacher
could be identified. It also published
unedited moving images on its
website.

The newspaper argued that there was
a clear public interest in the lack of
supervision in the class. It said the
footage did not intrude into the
education of the children, who were
all over 16.

The PCC said it had been “entirely
legitimate” for the paper to bring
conditions in the classroom to public
attention - and to use, at least in

part, the information contained in
the video. At the same time, the
newspaper had a responsibility to
ensure that the material it published
did not infringe the rights of the
pupils appearing in the footage, some
of whom were clearly identifiable.

While the newspaper had argued that
obscuring the faces would have
undermined the impact of the story,
the PCC considered that any public
interest in identifying the pupils was
not so great as to override their rights
under the code. Steps should have
been taken to conceal their identity
or to obtain proper consent.

It is interesting that in a regulated
broadcast environment this ruling
would be entirely unexceptional but
is regarded as a landmark ruling for
the printed press.

Trademarks
‘Mr Miss World’

In Miss World Limited -v- Channel 4
Television, the High Court granted an
interim injunction preventing
Channel 4 from screening a late-night
programme about a beauty pageant
for transvestites and transsexuals
that took place in Thailand in 2006,
called “Miss International Queen”.
Channel 4 planned to call the
programme ‘Mr Miss World’.

The Claimant, who was the owner of
the trade mark in “Miss World”,
learned about the proposed screening
only a few days before transmission,
and promptly sought an injunction
based upon its trade marks. The
judge rejected Channel 4’s argument
that an injunction would infringe its
Article 10 rights; he considered that
the use of a trade mark would not
generally engage Article 10 rights of
freedom of expression unless the
mark was making some political point
or identifying some matter of public



Media Law Bulletin: Issue 29

importance.

The judge took the view that the
principal objective in using the
proposed programme name was to
take unfair advantage of the
distinctive character and repute of
the Miss World mark and therefore
granted the injunction.

The programme subsequently aired
under the title “Mr Miss Pageant”.

REGULATORY

Complaints and adjudications relating
to Rules 9 and 10 of the Ofcom
Broadcasting Code have occurred
regularly over the last few months. In
particular, rule 9.6 (which forbids
promotional references to a sponsor
in a sponsored programme) and rules
10.3 (products and services must not
be promoted in a programme) and
10.4 (no undue prominence). Well
understood though these rules may
be, it is all too easy for material to
slip through the compliance process
and result in an unfavourable Ofcom
adjudication.

The X Factor and The Xtra Factor

Nokia sponsored both ITV1’s The X
Factor and ITV2’s The Xtra Factor. In
an episode in the last series of The X
Factor, Sharon Osbourne was shown
using a Motorola phone, the branding
of which had been obscured. The
following day The Xtra Factor
featured a sketch called ‘The Text
Factor’, which showed Simon Cowell
and Louis Walsh apparently insulting
each other via text messages.
Notably, the Nokia phones used in the
sketch were not obscured. Rule 9.6
prohibits promotional references to a
sponsor and allows non-promotional
references “only where they are
editorially justified and incidental”.

ITV’s compliance staff had noticed
the Nokia branding but considered

that the Nokia name and handsets,
both in silver, would blend in with
each other and make the branding
less noticeable. Ofcom did not share
this view. They found that the
branding was apparent and the
references to Nokia were not
editorially justified, since they could
easily have been avoided and neither
were the references to the sponsor
incidental. Therefore there had been
a breach of Rule 9.6.

Radio XL

Dr Gorania a homeopathic
practitioner who is a regular
contributor on Radio XL (an Asian
music station in the West Midlands)
provided information about how
homeopathic medicine can help in
certain circumstances and conditions.

Conveniently, his practice and
content details were provided during
the item in the following terms:

“Callers will be pleased to hear
that Dr Gorania is with us today -
if you want to see him, he will be
in Birmingham today. To make an
appointment, please ring his
mobile”.

Helpfully, also his mobile and land
line telephone numbers were given
and later in the programme further
mention was made of his practice:

“Some people turn up without an
appointment resulting in long
queues, which often causes chaos.
It is therefore requested that
people telephone before coming.
The lines are open from 10 am to
10 pm”.
Ofcom considered that the references
to the Dr Gorania’s practice were
unduly prominent as they went
beyond what was editorially justified.
This was a clear breach of Rule 10.4.

Scotland Today

Scotland Today, STV’s news daily local
programme, included an item about
the launch of “a new SMG website,
Peopleschampion.com” in the
following terms:

“When it comes to money choices,
most of us would welcome the
right advice. A new SMG website,
Peopleschampion.com, has been
set up to do just that. It’s
offering  extensive  consumer
advice and Vicky Lee’s been having
a look”.

Close-up shots of the website,
including its address and logo, were
then displayed with the following
voiceover from the reporter:

“Peopleschampion.com is about
finding you the best deal and
helping you save money within
four clicks of the mouse, so when
it goes live in the next few weeks,
you’ll be able to compare more
than 8500 mortgages, the best
deals in pet and medical insurance
and search for bargain flights ...”.

Ofcom requested STV’s comments,
with particular reference to Rules
10.3 and 10.4. STV made the point
that at the time of broadcast
Peopleschampion.com was not an
active service, nor had any date been
set for its launch. The item was
considered to be editorially justified
on the basis of the widely
acknowledged business interest in the
new website in Scotland.

Ofcom accepted, in principle, that
there may have been editorial
justification to include an item in
Scotland Today about the launch of a
new consumer website providing
price comparisons of various services.
However, in this particular case they
were concerned by the favourable
manner in which the website was
described.



This guide is for general
information and interest
only and should not be relied
upon as providing specific
legal advice. In relation to
any particular matter,
readers are advised to seek
advice.

Further information

If you would like more
information about any of
Goodman Derrick LLP’s Media
Law services please telephone
and ask to speak to a member
of the Media Group or visit us
at www.gdlaw.co.uk

Goodman Derrick LLP

90 Fetter Lane
London EC4A 1PT

tel +44 (0)20 7404 0606
fax +44 (0)20 7421 7966

Media Law Bulletin: Issue 29

The item was about ninety seconds long
and most of this was devoted to
detailed and favourable information
about the website. There were also
close-up shots of the site’s name and
logo. Ofcom concluded there was a
breach of rules 10.3 and 10.4.

The Gambling Commission’s Guidance
on Prize Competitions and Lotteries
The  Gambling  Commission  has
published guidance in relation to the
Gambling  Act 2005 (effective
September 2007) on the distinction
between prize competitions and free
draws on the one hand and lotteries on
the other.

The guidance covers the often blurred
boundary between lotteries and a wide
range of prize competitions, free draws
and product promotions including TV
quizzes and prize draws. Prize
competitions and free draws are
permitted under the Gambling Act.
This contrasts with lotteries which are
illegal unless they qualify under one of
the Act’s exempt categories or operate
under a licence issued by the Gambling
Commission.

The Act contains provisions designed to
help clarify the distinction between
lotteries and prize competitions and
free draws. In prize competitions,
success must depend to a substantial
degree on the exercise of skill,
judgment or knowledge. This
distinguishes them from lotteries
where success depends wholly or
mainly on chance. However a lottery is
only illegal if participants are required
to pay to enter by money or monies
worth.  Therefore, free draws are
exempt from the statutory prohibition
on lotteries.

Premium rate TV quizzes usually
attempt to take advantage of the free
draw option by permitting contestants
to participate through a web-based
free entry route. The Commission

expresses concern that entry to TV
quizzes through such a route may not
be considered to satisfy the statutory
test, i.e. that the free route must be no
more expensive nor less convenient
than the paid route. The Commission’s
concern is that web-based entry would
not satisfy the  “convenience”
requirement, particularly where there
is a need for immediate responses or if
the quiz is only run for a short period.

The guidance also expresses the
Commission’s concern that
competitions which pose simple
questions, the answers to which are
widely and commonly known or are
obvious from the material
accompanying the question, will fail to
meet the skill requirements of the Act
and will be classed as lotteries. The
effect of the Act is that a genuine prize
competition must be one which
contains a requirement to exercise skill
or judgement or to display knowledge
and it can reasonably be expected that
such requirements will either:

(1)  prevent a significant proportion
of people who wish to
participate from doing so; or

(2) prevent a significant proportion
of people who participate from
receiving a prize.

Although the Commission has no

licensing responsibilities in respect of

prize competitions and free draws, it
will be expected to monitor the
boundary between them and lotteries.

It does have powers to prosecute

operators of illegal gambling and illegal

lotteries.

You can download the guidance from:

http://www.gamblingcommission.gov.uk
/Client/detail.asap?Contentld+194

© GOODMAN DERRICK LLP



